De invloed van ‘Booktok’ op het leesgedrag van jongeren

De invloed van ‘Booktok’ op het leesgedrag van jongeren

Als niet-lezers één keer een boek-gerelateerde TikTok voorbij zien komen en daar ook maar een beetje interesse in tonen in de vorm van een vind-ik-leuk, zal dat ene boek alsmaar terug blijven komen op hun persoonlijke pagina.

Wie aan een tiener vraagt hoeveel ze lezen, wordt vaak met een scheve blik aangekeken. Sterker nog, een derde van 14-jarigen leest helemaal niet. Voor wie daar graag verandering in zou zien is er ligt aan het einde van de tunnel. Boekencontent op TikTok is populairder dan ooit en zet niet-lezers aan tot lezen. Maar hoe kan die zogenaamde ‘BookTok’ toch zo veel invloed hebben?

Dat jongeren over het algemeen relatief weinig interesse in boeken hebben is een algemeen feit, met uiteraard wat uitschieters hier en daar. Hoe weinig jongeren daadwerkelijk lezen kun je ook zien in deze visualisatie, die gebaseerd is op cijfers van Tilburg University.

https://public.flourish.studio/story/1738164/

Bron: Tilburg University

Maar dat jongeren zó weinig lezen, is sinds dit onderzoek veranderd. Steeds meer jongeren komen op ‘Booktok’ terecht, een sub-genre op TikTok waar jonge creatievelingen korte video’s maken over de boeken die zij aanraden, de boeken die zij recent hebben gelezen of boeken die op elkaar lijken voor het geval je één van de twee hebt gelezen en leuk vond. In boekenwinkels kun je zelfs TikTok-tafels vinden met uitgelichte boeken die op de app viraal zijn gegaan.

Michelle van Leeuwen is content marketeer bij uitgeverij Zomer & Keuning en ziet de invloed van ‘Booktok’ op uitgeverijen van dichtbij. “Eén van de meeste populaire boeken van TikTok is het boek It Ends With Us van Colleen Hoover, die wij sinds vier jaar in het Nederland uitgeven”, vertelt van Leeuwen. “Het is bizar hoe veel invloed het viraal gaan van een boek op onze verkoopcijfers heeft”. Die invloed hebben wij gevisualiseerd in de volgende datavisualisatie.

https://public.flourish.studio/story/1738114/

Bron: Zomer & Keuning

Dat Booktok zo’n invloed op niet-lezers heeft lijkt bijzonder, maar is eigenlijk heel logisch verklaarbaar als je je erin verdiept, volgens van Leeuwen. “TikTok heeft één van de allerbeste algoritmes van alle sociale media-apps. Als niet-lezers dus één keer een boek-gerelateerde TikTok voorbij zien komen en daar ook maar een beetje interesse in tonen in de vorm van een vind-ik-leuk, zal dat ene boek alsmaar terug blijven komen op hun persoonlijke pagina, maar vervolgens ook op die van anderen. Vanaf dat moment is er geen ontkomen meer aan, dán gaat het boek viraal en worden niet-lezers dusdanig geprikkeld dat ze het boek daadwerkelijk bij ons kopen.”

 

*= aantal verkochte exemplaren zijn in duizenden.

**= Uitgeverij Zomer & Kreuning heeft mij de daadwerkelijke cijfers niet mogen laten zien, zij hebben mij alleen mogen doorgeven dat ze paperbackverkoop is verdriedubbeld en de e-bookverkoop met 30% is gestegen. Het aantal verkochte exemplaren in duizenden zijn dus helaas niet gebaseerd op feiten, maar op schattingen van mijzelf.

 

 

 

About The Author