Al 7 jaar op rij stijgt de totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie. Dan gaat het natuurlijk voornamelijk over de gestreamde muziek, want streamingdiensten als Spotify zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Maar ook fysieke muziek als CD’s en vooral vinyl worden weer populair na jaren van verliezen. De omzet die voortkomt uit het downloaden van muziek, laat de laatste jaren een trend van daling zien. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI).
Ondanks de grote online streamingplatforms, waar je in één tel toegang krijgt tot alle soorten en maten muziek, zijn er toch meer mensen die weer de moeite nemen om de naald op een de groeven van een plaat te landen. In 2020 haalde de Nederlandse muziekindustrie zelfs meer omzet uit de verkoop van vinyl dan uit de verkoop van CD’s. Weliswaar met maar een klein verschil van 200.000 euro, maar er zit een verschil tussen, wat veel mensen niet hadden zien aankomen.
“Je kan in dit tijdperk waarin we nu leven natuurlijk niet meer heen om de streamingdiensten zoals Spotify, maar toch vind ik het bijzonder dat er zo’n forse stijging zit in de verkoop van platen”, zegt Bert Tiggelers, trotse eigenaar van de platenzaak Dig It! in Utrecht. “Los daarvan vind ik het natuurlijk geweldig dat meer mensen weer een plaatje op willen zetten.”
In de dataset van de NVPI is te zien dat vooral in het laatst gemeten jaar, 2021, een forse stijging zit in de omzet uit vinylverkoop in Nederland. De omzet steeg maar liefst 66%. Vinyl heeft zeker geen last gehad van de coronacrisis, dat kan je wel stellen.
“Ik denk dat de coronacrisis zelfs wel gunstig geweest voor de vinylverkoop. Mensen hadden in die periode meer tijd te besteden om de moeite te nemen om een plaatje op te zetten”, benoemt Tiggelers. “Ook in mijn eigen zaak zag ik meer mensen binnenkomen. En ook viel het me op dat er steeds meer jonge mensen binnen zag lopen.”
Wat nu een uitdaging is voor vinyl is om de verkoop zo te houden, of om nog verder te stijgen in de verkoop. Volgens Tiggelers gaat dat het wel lastig worden om op het niveau te komen zoals vroeger. “Mensen zullen toch altijd van het gemak van Spotify blijven houden. Vinyl is nu denk ik echt een een soort bijzaak geworden voor mensen. Het is een soort van plezier geworden en niet echt meer noodzaak, zoals vroeger. Het brengt nu vooral weer mensen samen. Wat muziek altijd al doet eigenlijk.”
[aesop_quote type=”block” background=”#282828″ text=”#ffffff” align=”left” size=”1″ quote=”De data die ik heb gebruikt komt van de NVPI en Statista. De NVPI maakt jaarlijks een balans op over de omzet van de Nederlandse muziekomzet. Statista heeft deze cijfers in een dataset gezet die ik heb gedownload en in Excel heb gezet. De cijfers van het jaar 2021 stond niet in de dataset van Statista, dus die heb ik handmatig toegevoegd in Excel. Alle cijfers zijn uiteindelijk afkomstig van de NVPI, dus ik heb besloten om de data die nog niet in de dataset stond, zelf toe te voegen.
Vervolgens heb ik de dataset in het datavisualisatieprogramma Flourish gezet om er een visualisatie van te maken. Ik heb gekozen voor een staafdiagram, omdat dit, naar mijn mening, de duidelijkste vorm was om te laten zien dat de verkoop van vinyl weer stijgt. Het was lastig om dit duidelijk te krijgen, omdat in elke andere vorm de hoeveelheid van streaming toch vaak de aandacht pakt. Dat is nu ook wel, daarom ga ik in het artikel verder in op de stijging van de vinylverkoop.
” cite=”Dataverantwoording” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]