Afgelopen zaterdag vond in Liverpool de finale van het Eurovisie Songfestival 2023 plaats. Europa en de rest van de wereld zagen hier hoe de Zweedse Loreen er voor de tweede keer met de winst vandoor ging. Ook in Nederland keek men het songfestival, alleen een stuk minder fanatiek als voorgaande jaren. Met een kijkcijfer aantal van 1,85 miljoen is dit zelfs de slechts bekeken finale in 10 jaar tijd.
Een van de belangrijkste redenen die wordt genoemd voor de dalende kijkcijfers zijn de tegenvallende optredens van de Nederlandse inzending in de aanloop naar het songfestival. Zowel bij de preparty in Madrid als die in Amsterdam lukte het duo Mia Nicolai en Dion Cooper niet om een zuiver optreden neer te zetten en dat kon rekenen op veel kritiek. Zo ziet ook kijkcijfer expert en mediaconsulent Tina Nijkamp: “Promotie is meestal erg belangrijk voor de kijkcijfers. Bij het Songfestival geldt op zich wel de regel: elke promotie is goede promotie, maar ik denk dat nu de negatieve publiciteit zo veel was dat kijkers dachten, we gaan toch nooit door, dus ik kijk wel niet.” De eerste halve finale met Nederland trok daarmee al een laag aantal kijkcijfers en was met 2,1 miljoen de minst bekeken halve finale met Nederland er in sinds 2012.
Dit jaar slaagde de Nederlandse inzending er niet in om de finale te bereiken, wat resulteerde in een verdere afname van het aantal kijkers. Het behalen van de finale heeft hier namelijk grote invloed op. In de afgelopen vijftien jaar stegen of daalden de kijkcijfers, afhankelijk van of Nederland de finale haalde, met zo’n 40%. “De finale wordt echt veel en veel minder bekeken als Nederland daar niet in zit. Nederlanders kijken vooral naar de finale om te kijken of we gaan winnen en/of om te kijken hoe hoog we eindigen. Maar dat zie je ook bij de semi-finales, waar het hoogste aantal kijkcijfers verraad in welke helft Nederland zat. De andere halve finale wordt vaak een stuk minder bekeken.”
“Vaak vinden veel kijkers de liedjes van het Songfestival niet bepaald mooi. Ik denk dat Nederlandse kijkers over het algemeen dat carnaval achtige van het Songfestival vaak niet zo kunnen waarderen. Dat zie je ook aan onze inzendingen. Serieuze liedjes zoals de Common Linnets of Duncan Laurence worden historisch gezien beter gewaardeerd dan carnaval achtige liedjes als die van Sieneke. Dus als NL er al uit ligt, is er voor vele niet echt meer een ‘reason to watch’.
In 2012, het jaar dat de Zweedse zangeres Loreen haar eerste winst binnenhaalde met het nummer Euphoria, haalde Nederland de finale ook niet. Het verschil is dat dit jaar ruim achthonderdduizend meer Nederlanders haar hetzelfde zagen doen.
[aesop_content color=”#ffffff” background=”#c2c2c2″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Statement: De gebruikte data is afkomstig van Stichting Kijkonderzoek (SKO) en bedraagt de laatste 15 jaar, waarvan het Songfestival in 2020 niet doorging wegens corona. Voor de berekening van de stijging en daling van 40% bij finale deelname is gekeken naar de kijkcijfers van de halve finale met Nederland als deelnemer en zijn deze cijfers vergeleken met de finale van dat jaar. Het percentage is een gemiddelde van afgelopen 15 jaar minus 2020 (wegens covid) en 2021 (wegens organisatie van het songfestival)
“]Statement: De gebruikte data is afkomstig van Stichting Kijkonderzoek (SKO) en bedraagt de laatste 15 jaar, waarvan het Songfestival in 2020 niet doorging wegens corona. Voor de berekening van de stijging en daling van 40% bij finale deelname is gekeken naar de kijkcijfers van de halve finale met Nederland als deelnemer en zijn deze cijfers vergeleken met de finale van dat jaar. Het percentage is een gemiddelde van afgelopen 15 jaar minus 2020 (wegens covid) en 2021 (wegens organisatie van het songfestival)
[/aesop_content]