De Telegraaf is hoog in de cijfers gevallen. Naar aanleiding van de aankomende verkiezingen is er een onderzoek gedaan. De onderzoekers onderzochten hoe vaak media publiceerden over de top 3 populairste partijen op basis van de peilingen op dit moment. Media als De Telegraaf, NRC en de Volkskrant werden onderzocht op hun publicaties over politieke partijen, waarbij er specifiek werd gekeken naar NSC, VVD en GroenLinks-PvdA.
De verkiezingen komen er weer aan, Nederland gaat naar de stembus om een nieuwe tweede kamer te kiezen. Alle lijsttrekkers gaan weer op pad in Nederland om langs te gaan bij buurthuizen, verzorgingshuizen en scholen. Ook de media zitten daarbij niet stil en gaan volop in de strijd om speciale interviews te geven aan de lezer of kijker. Media kunnen daarbij een belangrijke rol spelen in de informatievoorziening van de lezer. Iedere lezer heeft daarbij een specifiek medium wat hij of zij nog meer volgt dan een ander medium.
Daarom is er een onderzoek uitgevoerd door onderzoekers om te kijken naar het aantal publicaties van media over een politieke partij vlak voordat er verkiezingen plaatsvinden. Daarbij zijn interessante onderzoeksresultaten naar voren gekomen. In de week van 23 oktober tot en met 30 oktober is er gekeken hoe vaak er wordt gepubliceerd over een partij. De Telegraaf springt daarbij in het oog als het gaat om publicaties over een politieke partij. Zij schreven namelijk wel twaalf keer over de nieuwe politieke partij van Omtzigt (Nieuw Sociaal Contract). Dit aantal is vele malen meer dan wat andere media deden.
De publicaties van De Telegraaf gingen voornamelijk over de partij omdat in die week het nieuwe partijprogramma van NSC werd vrijgegeven. Dit was voor de Amsterdamse krant een reden om twaalf keer te schrijven over de partij. Ook podcasts werden hierbij meegerekend. Opvallend is dat in diezelfde week er veel minder werd gepubliceerd over dezelfde partij door NRC en De Volkskrant. Beide media publiceerden slechts vijf keer over de nieuwe partij. Dat is opmerkelijk omdat De Telegraaf dit veel vaker deed. Er is zelfs sprake van een verdubbeling in het aantal publicaties in vergelijking met andere media.
Over de partijen VVD en GroenLinks-PvdA schreven bijna alle media hetzelfde, namelijk: de VVD werd 1 keer genoemd die week en GL-PvdA 2 keer. Het opvallende onderzoeksresultaat is volgens Rens Vliegenthart (Politieke communicatie) niet heel verrassend. ‘Informatie en entertainment versmelten tot infotainment. De politiek is eigenlijk amusement geworden. Politieke meningsverschillen worden uitvergroot tot ruzies en drama’s. Dat De Telegraaf veel meer publiceert dan andere kranten kan dus voortvloeien uit het feit dat er veel meer amusement te vinden is bij deze krant dan bij andere. NRC en De Volkskrant lijken meer enkel over de feiten te schrijven, terwijl De Telegraaf daar ook graag een podcast aan toevoegt, bijvoorbeeld over het onderwerp van de politieke partij Nieuw Sociaal Contract.’
Dataverantwoording: Analyse van aantallen mediapublicaties bij Nederlandse Mediabedrijven over politieke partijen.
Dit onderzoek had als doel te kijken naar de aantallen media-publicaties bij Nederlandse mediabedrijven over politieke partijen die op dit moment hoog in de peilingen staan, specifiek bij de Volkskrant, NRC, en De Telegraaf, gedurende de periode van 23 oktober 2023 tot 30 oktober 2023.
De data voor dit onderzoek werden verzameld door de onderzoeker, Sjoerd Belt, gedurende een periode van één week, van 23 oktober 2023 tot 30 oktober 2023. De data zijn verkregen door het observeren en noteren van de aantallen publicaties over de politieke partijen op de websites van drie verschillende mediabedrijven: de Volkskrant, NRC, en De Telegraaf.
Alle verzamelde informatie is vastgelegd in een Excel-sheet en Word document: De data zijn verzameld door het observeren van de bovengenoemde media en daarbij te kijken naar het aantal publicaties over een politieke partij in de onderzoeksweek.Alle waargenomen gegevens zijn vastgelegd in een Excel-sheet, inclusief titels, publicatiedatum, en eventuele andere relevante informatie. De data in de Excel-sheet zijn geanalyseerd om patronen en trends in de media-inhoud van de drie mediabedrijven te identificeren. De analyse omvatte aspecten zoals de frequentie van publicatie van politieke partijen en de hoeveelheid van publicatie. Microsoft Excel is gebruikt voor het vastleggen en analyseren van de verzamelde data.
Dit onderzoek is beperkt tot de beschikbare online inhoud van de Volkskrant, NRC, en De Telegraaf gedurende de specifieke periode van één week.De analyse is gebaseerd op de waargenomen online content en houdt geen rekening met andere factoren zoals printmedia of televisieberichtgeving.
Deze verantwoording biedt een overzicht van de data verantwoording voor het onderzoek naar het aantal mediapublicaties bij Nederlandse mediabedrijven over een politieke partij, uitgevoerd door Sjoerd Belt. De bevindingen van dit onderzoek zijn gebaseerd op de verzamelde data en de daaropvolgende analyse in de periode van 23 oktober 2023 tot 30 oktober 2023.