De impact van de mode-industrie op het milieu is heel groot. Voor het produceren van één T-shirt is bijvoorbeeld 2700 liter water nodig. Jaarlijks worden miljoenen kledingstukken die niet verkocht zijn of retour worden gestuurd, vernietigd. Deze overproductie zorgt voor afval, milieuvervuiling en verspilling van grondstoffen. Grote modemerken, zoals H&M, zijn zich steeds meer bewust van de noodzaak om duurzamer te produceren en nemen stappen in die richting. Maar ook kleinere bedrijven zijn hier mee bezig.
“Het is heel belangrijk dat iedereen bijdraagt aan duurzamere mode, juist ook de grote merken”, zegt Anne Lauwers, eigenaresse van boetiek FlauwersbijAnne. Haar aanpak is anders dan de massaproductie die de modewereld voornamelijk gebruikt. Anne legt uit: “Ik maak mijn kledingstukken pas als een klant er vraag naar heeft.” Dit maakt haar productie duurzamer en ook persoonlijker. “Duurzaamheid betekent voor mij dat elk kledingstuk lang meegaat en dat je het echt draagt, jaar na jaar.”
Gevolgen
De kledingindustrie is een van de grootste vervuilers ter wereld en draagt bij aan meer dan 5% van de mondiale CO₂-uitstoot. Als de huidige trends doorzetten, zal de industrie in 2050 verantwoordelijk zijn voor een kwart van de wereldwijde uitstoot, dat is meer dan dat van de luchtvaart en scheepvaart samen. “Ja, wat is duurzaamheid eigenlijk hé? Het is überhaupt al niet duurzaam om een hele collectie te produceren. Dan blijf je altijd zitten met kleding die overblijft, en dat wordt vaak gewoon weggegooid.”
Tweedehands Kleding als Duurzaam Alternatief
Tweedehands kleding kopen is een manier om de druk op de kledingindustrie te verlagen. Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat 45,1% van de vrouwen en 29,4% van de mannen tweedehands kleding koopt. Jongere mensen zijn hierbij de grootste groep kopers. Voor velen is geldbesparing de belangrijkste motivatie, maar ook duurzaamheid en de wens om overconsumptie tegen te gaan spelen een rol. “Houd je kleding langer, dat is echt essentieel. Ga niet kopen alleen maar voor het kopen,” adviseert Anne. “Koop een kledingstuk waar je echt verliefd op bent, dan draag je het ook volgend jaar en het jaar daarna.”
Andere oplossingen
Naast tweedehands kopen, is het verlengen van de levensduur van kledingstukken een effectieve stap richting duurzaamheid. “Ik heb zelf thuis mijn kledingkast vol hangen, maar dan hangen er jurken van wel 30 jaar geleden tussen en die draag ik nog steeds,” vertelt Anne. “Ik hoop mijn eigen kleding ook zo tijdloos te maken dat mensen het blijven dragen.”
Door bewust met kleding om te gaan, kunnen consumenten helpen om de negatieve impact van de mode-industrie te verminderen. “Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoe groot de impact is. De goedkope kleding die we nu kopen betalen we niet met een hoge geldprijs, maar wel met een hoge prijs voor het milieu en de arbeidsomstandigheden van de mensen die het maken”, sluit Anne af.
Data verantwoording:
De data die ik heb gebruikt in mijn grafieken zijn verzameld uit onderzoek van World of Waste (Grafiek 1), dit is een organisatie die documenteert hoeveel afval (door de mode-industrie) geproduceerd wordt en dit ook filtert per land en door een onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en waterstaat (Grafiek 2). Ik heb de cijfers uit deze onderzoeken in Excel gezet, hier een draaitabel van gemaakt en verwerkt tot een creatieve flourish visualisatie. De data in Excel heb ik enkel benoemd hoe zij in het onderzoek ook werden benoemd. De overige cijfers, zoals de hoeveelheid water die voor één T-shirt wordt gebruikt, heb ik van verschillende bronnen, zoals Milieu Centraal, bevestigd gekregen tijdens mijn deskresearch.