Van niche naar mainstream: waarom tweedehands kleding Nederland verovert

Van niche naar mainstream: waarom tweedehands kleding Nederland verovert

De markt voor tweedehands kleding groeit gestaag, zowel in de winkelstraat als online. Het aantal fysieke winkels in Nederland nam de afgelopen twaalf jaar met veertig procent toe, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK). Ook digitale platforms als Vinted profiteren van de toegenomen belangstelling voor hergebruik.

Tussen januari 2013 en juli 2025 steeg het aantal tweedehands kledingwinkels van 516 naar 723 vestigingen. Waar tweedehands mode lange tijd een niche was, lijkt het inmiddels een vaste plek in het Nederlandse winkellandschap te hebben. Voor consumenten is de drempel lager geworden, ziet de 22-jarige Delphine Weiss, die al jarenlang vrijwel al haar kleding tweedehands aanschaft.

“Het is echt een stuk makkelijker geworden om tweedehands kleding te vinden,” zegt Weiss. “Vroeger moest je soms urenlang zoeken in een paar kleine kringloopwinkels om iets leuks te vinden. Nu zijn er zoveel meer winkels en vintage spots dat je bijna overal wel iets ziet wat je aanspreekt. En het aanbod zelf is ook veel groter geworden, waardoor je echt meer keuze hebt. Soms loop ik gewoon een straatje binnen en kom ik met drie mooie dingen thuis.”

Scrollen, klikken, kopen

Diezelfde ontwikkeling is zichtbaar online. Het Litouwse platform Vinted, actief in 21 landen, meldde vorig jaar een omzetgroei van 36 procent tot ruim 813 miljoen euro. De nettowinst verdrievoudigde in één jaar tijd tot 76,7 miljoen euro. Wereldwijd telde het bedrijf vorig jaar rond de 100 miljoen geregistreerde gebruikers. Volgens Sharetribe is Vinted het grootste online platform voor tweedehands kleding in Nederland, met een breed aanbod aan kleding en accessoires en een snel groeiende gebruikersbasis sinds de overname van United Wardrobe in 2020.

Petra Noppe, expert in textiel en mode, ziet meerdere redenen voor de groei van tweedehands kleding. “Je ziet dat steeds meer tweedehandswinkels opkomen en dat er online ook veel gebeurt. Ondernemers duiken hierin omdat er vraag is, technologie het makkelijker maakt, en mensen bewuster worden van hun keuzes.”

Waarom deze groei?

Volgens Noppe spelen verschillende drijfveren een rol bij consumenten: “Er zijn grofweg drie groepen kopers: mensen die heel bewust kiezen voor duurzaamheid, mensen die prijsbewust zijn, en mensen die modieus zijn en unieke stukken zoeken. Sommigen zoeken oudere kleding omdat die kwalitatief beter is of omdat ze unieke, vintage stukken willen die je niet in de gewone winkels vindt.”

Ook de hogere prijzen van het dagelijks leven stimuleren de interesse in tweedehands: “Door stijgende kosten van levensonderhoud zoeken mensen ook naar goedkopere alternatieven. Tweedehands kleding kan daar een oplossing voor zijn”, legt Noppe uit.

Een nieuwe kijk op oud

Het imago van tweedehands kleding is de afgelopen jaren veranderd, merkt Weiss. “Toen ik op de middelbare school zat, werd kringloop shoppen gezien als iets voor mensen die het niet breed hadden. Maar nu? Iedereen doet het. Vrienden die vroeger nooit een kringloopwinkel in zouden gaan, gaan nu naar de IJ-hallen in Amsterdam of naar verschillende vintagewinkels. Tweedehands is helemaal hip geworden.”

Maar of deze groei zal doorzetten is maar de vraag. “Mensen worden steeds bewuster van hun keuzes, en de trend om uniek te willen zijn in mode blijft groeien. Die trendlijn wijst nog steeds omhoog, maar hoelang dat doorgaat, is lastig te voorspellen”, aldus Noppe.

Verantwoording data
De cijfers over het aantal tweedehands kledingwinkels in Nederland zijn afkomstig van de Kamer van Koophandel (KvK) en omvatten de periode van januari 2013 tot juli 2025. Gegevens over de financiële cijfers van Vinted zijn afkomstig uit hun eigen bedrijfsrapportages. De informatie is gecontroleerd op volledigheid en actualiteit. Van deze twee datasets zijn visualisaties gemaakt met Flourish.

Over de auteur