Royal Schiphol Group publiceerde afgelopen week hun jaaroverzicht van 2024. Het aantal vluchten en het klachten van geluidsoverlast door omwonenden zijn gestegen. Geplande innovaties en ontwikkeling, zoals toekomstige elektrische vliegtuigen, zouden volgens de Luchtvaartnota 2020-2050 effect kunnen hebben op onder andere de vermindering van geluidsoverlast. Dit staat echter nog niet vast.
Het 2024 van Schiphol
In het kort een terugblik op het vorige jaar van Schiphol in cijfers. Het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol in 2024 komt uit op 473.815, een stijging van 7,21 procent ten opzichte van 2023. Het toenemende vliegverkeer veroorzaakte volgens omwonenden meer geluidsoverlast. Zo steeg ook het aantal klachten ingediend over geluidshinder van 11.775 klachten in 2023 naar naar 12.835 afgelopen jaar. Er wordt gewerkt aan oplossingen voor op de lange termijn, een concreet voorbeeld hiervan zijn stillere vliegtuigen.
Elektrisch en waterstof
Met oplossingen voor op de lange termijn, wordt de Luchtvaartnota 2020-2050 bedoeld. Deze is samengesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterschap, om zo in 2050 te kunnen voldoen aan de gestelde eisen in het klimaatakkoord. Naast dat vliegtuigen volgens de nota in de toekomst duurzamer moeten zijn, moeten deze ook stiller. Het NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) ontwikkelt mee aan deze vliegtuigen. Kees de Waal, persvoorlichter van het onderzoeksinstituut, refereert naar de grote rol die ‘elektrische en waterstof gedreven vliegtuigen’ hierbij zullen gaan spelen. ‘Fabrikant Pipistrel werkt aan deze toestellen. Ze worden door andere motoren gedreven, vertelt de persvoorlichter, ‘als het geluid wat deze produceren vergelijkt met huidige vliegtuigen hoor je echt wel een verschil. Volgens gepubliceerd onderzoek van het NLR, is gedistribueerde elektrische voortstuwing (distributed electric propulsion) een van de belangrijkste termen bij de verwachte innovaties. Hierbij kan men denken aan propellers verdeeld over de vleugels. ‘Als je bepaalde propellers zachter laat draaien, kan je het vliegtuig sturen’, aldus de Waal.

Beeld: Model van een toestel met gedistribueerde elektrische voortstuwing, in het NLR (Bron: Rolán Bouzas Wensing)
Geen garantie
Uit het Europees Luchtvaart Milieurapport 2025 van EASA (European Union Aviation Safety Agency), wordt verwacht dat vlootvernieuwing kan leiden tot een vermindering van de totale blootstelling aan lawaai op Europese luchthavens. Uit dit rapport blijkt echter wel dat de daadwerkelijke impact afhankelijk is van meerdere factoren, waaronder bijvoorbeeld het aantal vluchten. Als het luchtverkeer groeit, zouden de effecten van de innovaties minder te merken zijn, aldus EASA in het milieurapport. Er kan dus eigenlijk geen garantie worden gegeven dat enkel de Luchtvaartnota de geluidsoverlast kan oplossen.
Benieuwd naar wat er wel kan worden gedaan naast het ontwikkelen van nieuwe vliegtuigen om de omwonenden tevreden te houden? Beluiser dan hieronder de aansluitende audio-reportage: