Kleine snippets op TikTok, dansjes maken of een liedje maken gebaseerd op comments: artiesten lijken steeds meer gebruik te maken van social media om eigen muziek te promoten. Kan een artiest nog wel groot worden zonder?
Social media zijn geïntegreerd in het dagelijks leven, het is lastig om een leven zonder voor te stellen. Veel artiesten maken hier gebruik van door zichzelf en hun muziek hierop te promoten. Dit doen ze bijvoorbeeld door korte stukjes van nieuwe songs te plaatsen.
‘Het werkt niet als artiesten alleen maar zichzelf promoten,’ vertelt social media-expert Kirsten Jassies. ‘Voor artiesten is het heel belangrijk dat ze meer laten zien, bijvoorbeeld het proces. Het helpt als ze mensen meenemen, dat levert je meer fans en diepere connecties op.’
Invloed TikTok
Dat TikTok een grote impact heeft op de muziekindustrie is niet te ontkennen. Zangeres Roxy Dekker is hier een goed voorbeeld van. Zij schreef in 2022 het nummer ‘Anne-Fleur Vakantie’, gebaseerd op drie woorden uit haar TikTok-comments. Dit nummer kwam in 2023 uit en is flink opgeblazen, het belande namelijk binnen één dag al in de Top 50.
‘TikTok is een heel groot platform waar veel jongeren opzitten. Juist deze groep luistert heel veel muziek,’ vertelt de social media-expert. ‘TikTok is ook een van de eerste platforms dat video’s en audio heel belangrijk maakt. Het is een soort muziekplatform.’
Zonder?
Dan is nu de vraag: kan een artiest nog groot worden zonder social media? Een lastige conclusie om te trekken omdat social media het nieuwe ‘normaal’ is. Ervaring toont aan dat social media flink bijdraagt aan de populariteit van artiesten. Naast social media zijn er andere manieren om jezelf als artiest te promoten, denk aan posters, optredens of interviews. Nog steeds zie je dat artiesten hun nieuwe muziek, en zichzelf, op deze manier promoten, maar het lijkt dat social media een dominante rol is gaan spelen bij de promotie.
Hieronder hoor je Jeniffer Siemerink, onder artiestennaam Siem, zelf maakt zij muziek die ze op TikTok promoot. Daarnaast hoor je Depris, zij is een grote muziekfan en heeft een paar van haar favoriete artiesten via social media ontdekt. Zij vertellen meer over het promoten van muziek op social media en waarom dit wel of niet werkt.