Uit nieuw onderzoek van Movisie, samen met NOS Stories, blijkt dat jongeren steeds vaker beledigende berichten ontvangen in hun onlineomgeving. Dit heeft een grote impact op hen en leidt tot meer mentale klachten, zo blijkt uit onderzoek van het Kennisplatform Intergratie & Samenleving (KIS). Onderzoeker Koen Kros zegt hierover: Ervaringen online hebben invloed op het offline leven’.
Movisie-onderzoeker Koen Kros heeft onderzoek gedaan naar de toename van haatberichten online. Pesten was al een groot probleem op scholen, maar nu social media zich verder uitbreiden en steeds jongere kinderen hiermee in aanraking komen, worden de problemen ook groter, zo ontdekten de onderzoekers. Mentale gezondheid speelt hierbij een belangrijke rol, steeds meer jongeren ontwikkelen depressieve klachten als gevolg van online pesten. Ook gevoelens van angst en onveiligheid nemen toe.
In het onderzoek van NOS Stories wordt ook belicht hoe influencers hiermee te maken krijgen. Een influencer vertelt: ‘Het is makkelijk om anoniem vanuit je kamer een bericht onder mijn video’s achter te laten, zonder besef van wat het met mij kan doen’. Social media-expert Joey Scheufler reageert hier kritisch op. Hij is van mening dat influencers er zelf voor kiezen om van social media hun beroep te maken en dus ook negatieve klachten daarvan moeten accepteren. Wat betreft niet bekende jongeren, vindt hij dat zij meer zouden moeten praten met hun omgeving over deze problemen. ‘Het ligt deels aan de opvoeding’, zegt Scheufler, ‘ouders realiseren zich vaak niet dat ze dit onderwerp met hun kinderen moeten bespreken’.
Onderzoeker Kros ziet mogelijkheden om socialmediaplatformen te verbeteren. Hij ziet er verbetering in wanneer er strengere controles door de platforms zijn, bijvoorbeeld door nauwkeuriger te beoordelen welke content online mag komen en of deze kunnen binnen de gedragsregels valt. Volgens Kros zou strengere wetgeving ook kunnen bijdragen aan de aanpak van dit probleem.