Factcheck: Ja, stoppen met roken heeft altijd zin

Bron: Jonathan Kemper

Elk jaar tijdens Stoptober proberen duizenden mensen te stoppen met roken. Vooral oudere rokers vragen zich af of het op latere leeftijd nog wel zin heeft om te stoppen. Dit komt doordat er vaak geruchten rondgaan dat de schade na jarenlang roken niet meer te herstellen is. Longarts Hans Hardeman van het St. Antonius Ziekenhuis weerlegt deze aanname en concludeert dat het nooit te laat is om te stoppen met roken.

Roken brengt veel nadelige gevolgen voor de gezondheid met zich mee, zoals verschillende soorten kanker, maar ook hart- en vaatziekten, luchtwegaandoeningen, auto-immuunstoornissen, psychische stoornissen en oogaandoeningen. Uit onderzoek van de volksgezondheid blijkt dat in 2022 ruim 670.000 mensen in Nederland minimaal één chronische ziekte hebben als gevolg van roken.

Gezondheidsvoordelen

“Zowel op korte als op lange termijn brengt stoppen met roken voordelen met zich mee. Wanneer we kijken naar de effecten op korte termijn, daalt de bloeddruk bijvoorbeeld al binnen 24 uur. Verder vermindert de kans op een hartaanval al binnen één à twee maanden”, aldus Hardeman. Op lange termijn neemt de kans op longkanker af, en deze zal na tien jaar zelfs gehalveerd zijn. Dit wordt bevestigd door KWF Kankerbestrijding en de algemene medische consensus.

Stoppen met roken brengt dus voordelen met zich mee op zowel korte als lange termijn. Zoals eerder bevestigd door KWF Kankerbestrijding zal al binnen 24 uur de bloeddruk dalen en neemt de kans op een hartinfarct af. Na twee dagen is alle nicotine uit je lichaam, waardoor je beter zult ruiken en proeven. Na drie dagen zal ademhalen gemakkelijker gaan en zul je meer energie hebben.

Naast deze voordelen op korte termijn zijn er ook lange termijn voordelen. Na vijf jaar is de kans op mondholte- of slokdarmkanker gehalveerd, en na 10 tot 15 jaar is de kans op longkanker gehalveerd ten opzichte van toen je nog wel rookte.

De impact van roken

Roken is zeer verslavend. Uit cijfers van het Trimbos-instituut blijkt dat meer dan 1 op de 5 Nederlanders (19%) van 18 jaar of ouder rookt, en 13,5% van hen geeft aan dagelijks te roken. Hiervan heeft 34,4% een serieuze poging tot stoppen gedaan.

Ook deed Trimbos samen met het CBS onderzoek waaruit blijkt dat mensen die een pakje per dag roken gemiddeld 13 jaar eerder sterven. Een kwart van deze rokers overlijdt zelfs voor hun 65e verjaardag. Longkanker is de meest voorkomende sterfteoorzaak, gevolgd door hart- en vaatziekten en ademhalingsziekten. Het onderzoek bevestigt dat hoe eerder je stopt met roken, hoe kleiner de kans is dat je aan een van deze ziektes overlijdt.

Hoe eerder, hoe beter

Verschillende deskundigen concluderen dat stoppen met roken altijd zin heeft, wat ook wordt bevestigd door diverse onderzoeken. Zo toonde een langjarige studie in Amerika aan dat het zinvol is om te stoppen met roken, zelfs op latere leeftijd. Het onderzoek liet zien dat sommige deelnemers die stopten met roken, een verbeterde longfunctie kregen.

Ook Wanda de Kanter, longarts in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis en voorzitter van Rookpreventie Jeugd, zegt: “Stoppen met roken heeft altijd zin. Elke keer dat je doorrookt, ontstaat er langzaam een verandering in het DNA. Wanneer er nog geen mutatie heeft plaatsgevonden, ben je op tijd gestopt. Wanneer je stopt met roken, daalt het risico op kanker. Hoe eerder, hoe beter.”

Verder stelt De Kanter dat roken ook nadelige effecten heeft op de mentale gezondheid: “Rokers zijn minder gelukkig dan niet-rokers. Er wordt niet beloofd dat wanneer iemand stopt met roken, de mentale gezondheid daadwerkelijk zal verbeteren, maar wel is gebleken dat deze hierdoor niet verder zal verslechteren.” Dit wordt bevestigd in een onderzoek van Jentien Vermeulen, gepubliceerd in The British Journal of Psychiatry. Dit onderzoek toont aan dat stoppen met roken, los van de lichamelijke voordelen, ook psychische winst kan opleveren.

Conclusie

Stoppen met roken heeft altijd zin, ongeacht je leeftijd of hoe lang je al hebt gerookt. Het stoppen met roken brengt voordelen voor de gezondheid met zich mee op zowel lange, als korte termijn. Zo neemt op lange termijn bijvoorbeeld het risico op verschillende ziektes af. Denk hierbij aan onder andere longkanker, hart – en vaatziekten en ademhalingsziekten.

Verder kan stoppen met roken ook voordelen hebben op psychisch gebied; het kan namelijk zorgen voor een stabielere mentale gezondheid. Deskundigen, waaronder longartsen en instituten zoals KWF Kankerbestrijding en het Trimbos-instituut, bevestigen deze conclusies met wetenschappelijk onderzoek.

Bronnen:

Hardeman, H. (z.d.). Longarts, St. Antonius Ziekenhuis.

-De Kanter, W. (z.d.). Longarts in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis en voorzitter van Rookpreventie Jeugd.

-Volksgezondheidenzorg.info. (z.d.). Gevolgen van roken.  https://www.vzinfo.nl/roken/gevolgen#gezondheidsgevolgen

-Trimbos-instituut. (z.d.). Cijfers over roken.  https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/

-KWF Kankerbestrijding. (z.d.). Stoppen met roken: Effecten en bijwerkingen.  https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/stoppen-met-roken-effecten-en-bijwerkingen

-American Thoracic Society. (z.d.). American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. https://www.atsjournals.org/journal/ajrccm