Scheldpartijen en intimidatie orde van de dag bij de zelfscan

Scheldpartijen en intimidatie orde van de dag bij de zelfscan

De FNV wil dat de werkomstandigheden snel veranderen bij de zelfscan. Dit wil de FNV bereiken door middel van regelgeving. Regelgeving is er op dit moment nog niet voor de zelfscan. Bijna alle zelfscan medewerkers worden wel eens uitgescholden of geïntimideerd. Dit kan nare gevolgen hebben voor de werksfeer en het werkplezier. Enkele medewerkers en dan, met name jongeren, gaan met lood in de schoenen naar hun werk, maar dat zou door complimenten te voorkomen zijn.  

 

 

Werkomstandigheden 

 

Momenteel is er nog geen vaste regelgeving voor de werknemers bij de zelfscankassa. De kanttekening hierbij is wel dat een hoop Albert Heijnen hier wel eigen regel op na houden. Vaak zet de Albert Heijn een jong iemand naast een wat meer ervaren iemand. Dit zodat de oudere de jongere kan ondersteunen in lastige situaties. Maar omdat er nog geen vaste regelgeving is het dus wel mogelijk dat er twee zestienjarige bij de zelfscan terecht komen. Voor de FNV is dat dus iets wat niet wenselijk is. Want dit komt de veiligheid niet ten goede. 

 

 

Uitgescholden 

 

Eigenlijk krijgt elke zelfscanmedewerker er wel eens mee te maken. Scheldpartijen, intimidatie en bedreiging, zijn eigenlijk de orde van de dag.  Dit is mentaal heel zwaar voor medewerkers. Dit kan leiden tot uitval, of zelfs erger. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld PTSS. Bij de scheldpartijen kan je aan de meest verschrikkelijke woorden en beledigingen denken. Bij de intimidatie zie je vaak dat de klant de medewerker probeert te overrulen. Dit zijn dan vaak mensen van middelbare leeftijd die zich beter voelen dan een jonge kassière. De bedreigingen kunnen ook best ver gaan. Denk hierbij aan opmerkingen als ‘ik weet waar je woont of ‘ik wacht wel even buiten tot je klaar bent met werken.’ 

 

 

Complimenten 

 

Een compliment is iets wat de zelfscan medewerker wel zou helpen. Een compliment heeft een positieve invloed op je mentale gesteldheid. En zal het uiteindelijk voor de klant ook zorgen voor een prettigere winkel. 

 

 

 

Luister hieronder de reportage terug waar Jarle in gesprek gaat met Gert-Jan Nijhuis, supermarkt ondernemer in Utrecht. En met psycholoog Didi Jutte.

 

 

Over de auteur

Jarle van der Sloot

Jarle van der Sloot (2000) is een beginnend journalist die studeert aan de SVJ te Utrecht.