Een verrijkte taalomgeving is essentieel voor de taalontwikkeling van kinderen. Dit jaar is dit dan ook het thema van de Europese dag van de Logopedie, wat jaarlijks op 6 maart plaatsvindt. Op de Europese dag van de Logopedie vragen logopedisten extra aandacht voor het belang van het vak en de belangrijke rol die het heeft in de zorg en het onderwijs.
‘Verrijking van de taalomgeving van kinderen’ is dit jaar het thema van de Europese dag van de Logopedie. Volgens het Nederlandse Jeugdinstituut zegt een kind tussen de één- en de anderhalf jaar oud zijn of haar eerste woordjes. Vanaf twee en een half gaan kinderen zinnen van drie woorden begrijpen. Voor deze taalontwikkeling is het belangrijk dat een kind opgroeit in een taalrijke omgeving, denk aan lezen en praten met ouders.
Uit Australisch onderzoek blijkt dat de schermtijd van kinderen ervoor zorgt dat peuters rond de duizend woorden per dag missen door schermgebruik. Kinderen lopen dagelijks rond de duizend woorden mis door schermtijd. Het kan hierbij gaan om het schermgebruik van het kind zelf, maar ook van de ouder. Wanneer een ouder rondom hun kind constant op de telefoon zit, communiceert die minder met zijn of haar kind, waardoor het kind minder woorden binnenkrijgt. Hetzelfde geld wanneer een kind zelf constant naar een scherm kijkt, deze communiceert dan niet met anderen en loopt woorden mis.
Schermen kunnen ook nuttig zijn voor de taalontwikkeling, met kinderprogramma’s als Sesamstraat of Nijntje, waar makkelijk taalgebruik wordt gebruikt, of educatieve taalspelletjes voor kinderen. Toch blijft persoonlijke communicatie de belangrijkste vorm voor de taalontwikkeling van kinderen.
Naast interactie met ouders en verzorgers, kunnen ook andere omgevingsfactoren bijdragen aan een rijke taalontwikkeling. Denk hierbij aan contact met leeftijdsgenoten op bijvoorbeeld kinderdagverblijven of speelgroepen, waar kinderen door samen te spelen nieuwe woorden en zinsconstructies oppikken.