Reizigersorganisatie oneens met FNV over staking 11 september

UTRECHT - Een leeg station Utrecht Centraal, tijdens een staking van NS-personeel. Het personeel leggen hun dienstregelingen in de ochtend enkele uren neer, om te staken voor een betere zwaarwerkregeling.

Reizigersorganisatie Rover is het niet eens met de FNV over de stakingen die woensdagochtend plaatsvinden. Rover, de vereniging die opkomt voor de belangen van gebruikers van het openbaar vervoer, vindt de actie niet gepast vanwege de gevolgen die het heeft voor gebruikers van het openbaar vervoer.

Op 11 september staken bestuurders van trein- en streekvervoer van 04:00 tot 08:00. Deze staking is gericht op het kabinet met als doel om de regeling voor een vervroegd pensioen voor werknemers van zware beroepen te versterken. De staking is rond de piek van de ochtendspits afgelopen. Het kost echter nog tijd voor de normale dienstregeling om te hervatten. Hierdoor zullen veel reizigers geraakt worden.

Rover, de vereniging komt op voor de belangen van deze reizigers, is dan ook niet tevreden met deze staking. Freek Bos, directeur van Rover: ‘Deze stakingen raken het hele maatschappelijke product van openbaar vervoer. Met dat soort acties moeten werknemers heel terughoudend zijn.’ Het FNV ziet de staking als een milde actie, maar daar is Bos het niet mee eens: ‘Het hele product wordt niet meer aangeboden, voor veel mensen is er gewoon geen alternatief.’

De vervoersmaatschappijen reageren gemengd op de reactie. De grootste spoormaatschappij NS meldt dat de organisatie ‘begrip heeft voor de zorgen van collega’s, maar het is buitengewoon vervelend dat reizigers nu de dupe worden van een conflict tussen de vakbond en de Nederlandse overheid’. Streekvervoerbedrijf Arriva en Keolis melden allebei achter de staking te staan en de zorgen van de stakende werknemers te delen.

Deze staking is onderdeel van een grotere actie van verschillende vakbonden die aandacht willen vragen voor het vervroegde pensioen voor zwaar werk. Ook wordt er gestaakt in de schoonmaakbranche, de politie en in de Rotterdamse haven. Bos hoopt dan ook dat dat meegenomen wordt in vervolgacties: ‘Rover hoopt dat andere sectoren ook zullen staken als vervolgactie, het liefst sectoren die minder ontwrichtend zijn om stil te leggen

Voor een reactie van de FNV hebben wij vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag live te gast gehad in onze uitzending. Kijk hier naar het interview:

Bram Wissink

Bram Wissink (1999) is een beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Bram is 25 jaar oud en woont in Arnhem. Hun interesses liggen vooral bij politieke journalistiek, langdurige onderzoeksjournalistiek, en LGBTQ+-onderwerpen. Bram is geboren en opgegroeid in het Achterhoekse Eibergen. Na een VWO-opleiding in Zutphen heeft die tijdens hun studie Geschiedenis afwisselend in Arnhem en Nijmegen gewoond. Tijdens die studie heeft Bram ontdekt dat hun passie bij journalistiek ligt. Hen heeft enkele artikelen geschreven en redactiewerk verricht op vrijwillige basis. Hierna volgde Bram een stage bij Follow the Money en heeft die freelancewerk gedaan voor verschillende platforms.