Op 5 september is de campagne “t kan hard gaan’ begonnen. Deze campagne draait om de gevaren die opgevoerde elektrische fietsen en fatbikes veroorzaken. De campagne is van start gegaan in Rotterdam, onder leiding van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener van de PVV.
De regels omtrent deze elektrische voertuigen zijn op het moment als volgt. ‘Boven de 25 kilometer per uur is het verboden dat een fiets geen elektrische trapondersteuning geeft. Ook mogen fietsen geen motorvermogen hebben boven 250 watt en is het verboden om een gashendel te hebben waarmee je harder kan dan zes kilometer per uur’, zo staat er op de site van de Rijksoverheid.
Word je toch betrapt door de handhaving of politie? Dan kan je een boete van €310,- op de mat verwachten. Als je een tweede keer wordt aangehouden door de politie of handhaving betaal je opnieuw de boete, maar wordt je voertuig ook ingenomen. Iedereen boven de twaalf jaar kan hiervoor een strafblad krijgen. Bestuurders van opgevoerde elektrische fietsen en fatbikes zijn bovendien niet verzekerd. Dit betekent dat het veroorzaken van een ongeval kan leiden tot duizenden euro’s aan schade. Deze schade- en ziektekosten worden op de bestuurder verhaald.
De inhoud van de campagne richt zich op jongeren en hun ouders. Door middel van radiospotjes, sociale media en posters worden de risico’s op de kaart gezet, volgens de Rijksoverheid. De posters worden op verschillende plekken verspreid. Dit gaat van bushokjes tot in scholen zelf. Gemeenten en scholen kunnen ook zelf posters aanvragen. Ook is er een lespakket ontwikkeld voor op middelbare scholen.
In de onderstaande reportage komen verkeerspsycholoog en deskundige Matthijs Dicke (51) en Martijn Dekker (44) eigenaar van Bike Totaal aan het woord. Zij hebben het in de interviews over de gevaren van het opvoeren van het opvoeren van elektrische fietsen en fatbikes, op het gebied van verkeersveiligheid en techniek.