Laaggeletterdheid heeft gevolgen voor de media

Dat jij dit artikel nu aan het lezen bent, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. 2,5 miljoen mensen in Nederland heeft namelijk last van laaggeletterdheid. Dit houdt in dat een groot deel van de samenleving niet het taal- of rekenniveau dat je aan het eind van een vmbo-, mbo 2- of mbo 3 opleiding moet hebben. Het is een groeiend probleem waarvan de gevolgen steeds duidelijker worden.

Uit onderzoek van Stichting Lezen is gebleken dat ook het nieuws niet goed overgebracht wordt voor laaggeletterden. 66 procent van de laaggeletterden volgt het nieuws via de televisie. Het onderzoek toont aan dat ruim 20 procent van de laaggeletterden het nieuws op de televisie niet kan volgen. Niet-laaggeletterden volgen bij voorkeur het nieuws via nieuws-apps en online media waar ook veel gelezen voor moet worden. Maar op de televisie vinden veel mensen het nieuws vaak lastig te volgen door de ingewikkelde termen en de snelheid. Volgens Stichting Lezen is het juist voor de laaggeletterde groep cruciaal dat het nieuws begrijpelijk is. Dit helpt hen om betrouwbaar nieuws te vinden en te begrijpen, waardoor ze zich minder buitengesloten voelen en minder stress en angst ervaren.

Niet alleen de televisie moet aangepast worden van Stichting Lezen, maar ook andere aspecten van de media. Zo hechte laaggeletterden waarde aan het aanpassen van nieuwsapps voor meer toegankelijkheid. In het onderzoek wordt vermeld dat de laaggeletterde doelgroep iedere week veel van het nieuws volgt. Maar liefst 93% van de laaggeletterden geeft aan dagelijks het nieuws te volgen. Het is alleen niet voor ze mogelijk om alles te begrijpen.

Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, kunnen in het dagelijks leven tegen veel problemen aanlopen. Ze hebben bijvoorbeeld vaker last van geldzorgen, voelen zich soms eenzaam of gestrest en doen minder vaak mee aan sociale activiteiten. Dit kan er ook voor zorgen dat hun gezondheid slechter wordt. Hoewel dit niet voor iedereen geldt, hebben laaggeletterden wel een grotere kans op deze problemen.

In de reportage vertelt Thomas Bruning, algemeen-secretaris van de NVJ over de rol van de journalist voor toegankelijk nieuws verschaffen. Roy Kreeftmeijer en Els van Steenbeek vertellen waarom dit een belangrijke stap is in nieuws verschaffen voor laaggeletterden.

Jonas Petit

Sinds 2023 studeer ik aan de Hogeschool Utrecht, waar ik de opleiding journalistiek volg. Ik ben geboren in Amsterdam (2005) en nu woonachtig in Woerden. Al vanaf jongs af aan ben ik geïnteresseerd in maatschappelijke ontwikkelingen. Ook bouwde ik vanaf negenjarige leeftijd een interesse op voor radio dat de aanloop naar mijn journalistieke passie. Na het volgen van deze vierjarige opleiding hoop ik mijzelf een waardig journalist te mogen noemen en precies te mogen doen wat mij zo leuk lijkt: fulltime nieuws maken. Als een echte teamspeler werk ik graag samen en communiceer ik makkelijk met mensen. Het overzicht bewaren in hectische situaties vraagt aandacht, maar ik ben niet voor niets een journalist in opleiding. Er valt nog veel te leren, iets waarvan mijn hart sneller gaat kloppen. Het is ontzettend leuk om Amersfoort als thuisbasis te hebben voor het maken van nieuwsproducties. Het is een prachtige en bruisende stad en er is altijd wat te beleven. Amersfoort krijgt een plekje in mijn hart.