Life Goals Games: een schot in de roos

Foto: Stadion van de Life Goals Games

Het Jaarbeursplein transformeerde afgelopen week in een bruisend sportparadijs. Stichting Life Goals organiseerde op 17 en 18 september de ‘Life Goals Games’, een evenement dat speciaal is opgezet voor mensen in kwetsbare posities. Deelnemers konden kiezen uit meer dan vijftien sporten, van voetbal en beachworstelen tot freerunnen.

Elk jaar organiseert Stichting Life Goals dit landelijke sportevenement. De stichting zet zich in voor mensen in kwetsbare posities door sport te gebruiken als middel voor sociale verandering en persoonlijke ontwikkeling. Het doel van de stichting is om deze mensen zowel fysiek als mentaal in beweging te brengen. Door hen te laten sporten, krijgen ze meer zelfvertrouwen, sociale contacten en een gevoel van verbinding.

Kwetsbaren

De Life Goals Games zijn opgezet voor mensen die door verschillende omstandigheden vaak aan de zijlijn van de samenleving staan. Volgens het ministerie van volksgezondheid zijn dit mensen met een verstandelijke beperking, mensen die zorgvragen of ontvangen, gebruikers van welzijnsinstellingen.

Stichting Life Goals gebruikt sport als middel om deze mensen te helpen weer deel te nemen aan de maatschappij. Het evenement legt de nadruk op ontmoeting, plezier en zelfvertrouwen. Het doel is niet zozeer het winnen van de sportwedstrijden, maar vooral het samen actief zijn en de sociale interactie.

Fantastische dag

Voor deelnemers van het evenement waren het dagen om niet snel te vergeten: ‘Het was zo fijn om samen te sporten en nieuwe mensen te ontmoeten’, aldus deelnemer Henri. Ook organisator Wieke Vermeulen kijkt met tevredenheid terug: ‘We zien elke keer weer hoe sport verbindt en hoeveel plezier het de deelnemers brengt.’ Terwijl de activiteiten op het Jaarbeursplein zijn afgerond, kijken alle betrokkenen al uit naar volgend jaar. Teams zijn begonnen met de voorbereidingen en trainingen om zich nog beter voor te bereiden op de volgende editie van de Life Goals Games.

Benieuwd hoe de Life Goals Games waren? Luister hieronder de audioreportage:

Suzanne Borsboom

Suzanne Borsboom (2003) is een enthousiast beginnend journalist met een breed interessegebied. Van schrijven over politiek, cultuur en duurzaamheid tot het aan het licht brengen van actuele vraagstukken binnen de samenleving. Suzanne wil graag nieuws toegankelijk maken voor iedereen en de kloof tussen politiek en burger verkleinen. Contact leggen met Suzanne kan via mail: suzanne.borsboom@student.hu.nl .