Red je boek van de plank! Duik in de wereld van ongelezen verhalen

Ken je dat? Je koopt een boek waar je enorm naar uitkijkt om te lezen, maar voor je het weet ligt het al jaren onaangeroerd op de plank. De Ongelezen Boekenclub pakt dit probleem aan in samenwerking met de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA).

De club legt de focus op ongelezen boeken door aandacht te vragen voor die boeken die al lange tijd niet meer zijn uitgeleend. In de OBA liggen momenteel ruim 400.000 boeken opgeslagen in een depot. Sinds 6 augustus worden deze boeken tentoongesteld om bewustzijn te creëren over hun bestaan. Boeken die al zo lang niet zijn geleend dat ze op de ‘Nullijst’ staan, worden tijdelijk naar bijvoorbeeld gevangenissen verplaatst. Als ze daar ook geen lezers vinden, dreigen ze te verdwijnen in de papierversnipperaar. Via de OBA konden mensen tot vandaag boeken ‘redden’ door een aanvraag in te dienen en het boek mee naar huis te nemen.

Ook boekhandels en bibliotheken doen mee aan Nationale Ongelezen Boekendag door voor één dag, of zelfs een hele week, niet de populaire bestsellers en publieksfavorieten centraal te zetten. In plaats daarvan krijgen juist de meest over het hoofd geziene boeken een plek in de etalages en op prominente tafels. Dit varieert van werken van vergeten of onbekende auteurs tot grote literaire klassiekers die iedereen wel kent, maar vaak niet gelezen heeft.

Maaike van Cruchten, een van de oprichters van de Ongelezen Boekenclub, heeft bovendien onderzocht op welke dag in het jaar er in Nederland het minst gelezen wordt. Tijdens de radiouitzending deelt Maaike haar bevindingen en vertelt ze meer over de Nationale Ongelezen Boekendag, een initiatief om aandacht te vragen voor ongelezen boeken en het leesplezier te stimuleren.

Maxime Engelen

Overweeg ik mijn toekomstige weg richting gedrukte media, zoals kranten en tijdschriften, of hoor je mij over een paar jaar dagelijks op de radio? De tijd zal het uitwijzen. Ik ben Maxime, 19 jaar oud, en woon in het gezellige Bodegraven in Zuid-Holland. Voor mij als toekomstige journalist is nieuwsgierigheid en een tikje ondeugend zijn belangrijk. Ik ben vooral geïnteresseerd in ongelijkheid tussen landen en ik ben dol op schrijven en verhalen vertellen. Ik kijk ernaar uit om veel te leren en diverse interessante ervaringen op te doen, zodat ik straks op verschillende gebieden goed toegerust ben.