Het lijken er in Nederland steeds meer te worden: de fatbike. Op hoge snelheid scheuren ze je om de oren. Het liefst ziet de Tweede Kamer een helmplicht. Maar is dat nodig? Zijn er echt zoveel ongelukken met de fatbike?
In 2021 werd het eerste ongeval met een fatbike geregistreerd. In 2023 waren dit er negenenvijftig en in de eerste vier maanden van 2024 waren dit er al drieëndertig. Dit meldt VeiligheidNL, zij maken zich zorgen over de toenemende ongevallen met de fatbike. De cijfers hierboven zijn dan ook niet zomaar ongevallen, deze mensen moesten namelijk naar de spoedeisende hulp. VeiligheidNL pleit dan ook voor een verbod voor het gebruik van de fatbike als je jonger bent dan zestien. Want de meeste ongelukken gebeuren in de leeftijdscategorie 10-14 jaar.
‘We zien regelmatig een hersenschudding, aangezichtsletsel en gebroken armen’, vertelt Trea Sandjer, arts op de spoedeisende hulp in Emmen in een interview met RTV Drenthe. Zij is dan ook groot voorstander van een helmplicht. Dat heeft ze liever dan een leeftijdsgrens. ‘Fietsen met de haren in de wind is lekker, maar als arts raad ik niet alleen gebruikers van de fatbike, maar om alle fietsers een helm te laten dragen.’ Sandjer roept op tot een landelijke registratie van ongevallen die leiden tot letsel. Op die manier hoopt ze meer druk te kunnen uitoefenen op de Tweede Kamer voor strenge regels.
Experts waarschuwen dus voor de gevaren van de fatbike. Ze roepen ouders op om je kinderen niet zomaar op een fatbike te zetten. Verder is het aan de politiek of er een helmplicht moet komen of een leeftijdsgrens. De Tweede Kamer is voor een helmplicht. Maar zo makkelijk voer je dat niet in. Een fatbike valt namelijk onder een e-bike, dus een helmplicht voor de fatbike betekent ook een helmplicht op de elektrische fiets. En daar zijn minder voorstanders van. Of er iets gaat veranderen is nog maar afwachten.