‘Hij is van achter de Dom’; QUS belicht queer geschiedenis in Utrecht

Utrechtse queer space ACU

Queer Stories Utrecht, een organisatie die werkt aan het onderzoeken en belichten van de Utrechtse queer geschiedenis, presenteert  tijdens het Utrecht Queer Culture festival deze week het boek Utrechtenaren: een queer geschiedenis. Met dit boek, een website en met historische wandeltochten door de binnenstad wil QUS de lokale queer geschiedenis levend houden.

Utrecht heeft een rijke queer geschiedenis. Als startpunt van die geschiedenis worden vaak de sodomietenvervolgingen van de 18e eeuw genoemd. Een serie processen die leidden tot de executie van zo’n tweehonderd mannen, die begonnen in Utrecht. Een gruwelijke gebeurtenis, maar met onvoorziene gevolgen, zo wordt duidelijk uit het hoofdstuk in Utrechtenaren over de periode.

Waar homoseksualiteit eerder niet besproken werd, zorgden de processen voor een enorme groei in publiek bewustzijn, en: ‘in de getuigenverklaringen komen we de eerste kiemen tegen van wat later een homoseksuele identiteit zou gaan vormen: het zich toe-eigenen van een positief bewustzijn aangaande de eigen seksuele verlangens en genderbeleving.’ En, vertelt historisch onderzoeker, vrijwilliger van QUS en co-auteur van het boek Utrechtenaren Maurice van Lieshout, ‘omdat dat hele proces in Utrecht was begonnen, werd het woord ‘Utrechtenaar een ander woord voor sodomieten, wat we nu homoseksueel of queer zouden noemen.’

Gelukkig gaat lang niet alle geschiedenis in het boek over vervolging en verdrukking. Zo wordt er ruim aandacht geschonken aan pionierende initiatieven, zoals de werkgroep homostudies aan de Universiteit Utrecht, opgericht in 1978, en het vieren van de eerste Utrechtse Pride, nog maar kort geleden, in 2017.

Justine Allasia, vrijwilliger en stadsgids van QUS benadrukt het belang van queer geschiedenis: ‘Voor ons als queer people is het belangrijk om onze geschiedenis te kennen. Geschiedenis is ook een kwestie van identiteit. Alles wat voor ons kwam heeft bijgedragen aan wie we vandaag zijn. Het is goed om te onthouden dat queer geschiedenis vooral een geschiedenis is van de strijd voor onze rechten, maar ook om ons te realiseren hoeveel er gewonnen is, sinds de jaren tachtig en daarvoor.’

Niet alleen queers moeten deze geschiedenis kennen, vindt Allasia. ‘Non-queer people moeten zich realiseren dat we er altijd zijn geweest, en onze geschiedenis ook onderdeel is van hun canon.’

Het boek wordt op 10 oktober gepresenteerd op de Universiteit Utrecht. De historische wandelingen van QUS zijn tijdens het Utrecht Queer Culture Festival gratis bij te wonen, de rest van het jaar zijn ze tegen een vergoeding te boeken.

Mick van Dijk

Mick van Dijk (2001) is een betrokken student met een focus op cultuur. Vanaf 2023 studeert hij aan de School voor Journalistiek in Utrecht en schrijft hij voor SvJ Media. Voordat hij de afslag naar de journalistiek maakte volgde hij enige jaren een studie in de richting van design en engineering, wat hem een ongewone journalistieke kijk geeft op deze onderwerpen.