Stichtse Vecht

Selecteer Pagina

Dirigent Hans Boom verwacht een prachtig PROMS-concert 2025, waar hij alles tot een geheel maakt

Dirigent Hans Boom verwacht een prachtig PROMS-concert 2025, waar hij alles tot een geheel maakt

Foto; Pixabay

Op zaterdag 22 maart 2025 brengt Orkest SDG een avond vol muzikale hoogtepunten uit de Gouden Jaren van de (pop)muziek. Onder leiding van dirigent Hans Boom (65), een ervaren musicus en dirigent, belooft dit een bijzondere editie te worden. Met een gevarieerd programma, een unieke samenwerking met Tommie Christiaan en een indrukwekkende locatie, wordt dit een concert om niet te missen.

Hans Boom (65), dirigent orkest SDG Tienhoven

Hans Boom (65), dirigent orkest SDG Tienhoven

Unieke editie

‘Dit jaar werken we samen met slechts één artiest en niet met een extra band. Wel hebben we een echt combo geïntegreerd in het orkest. Dit zijn muzikanten van buiten het orkest die aan een aantal repetities deelnemen, zodat ze naadloos in het orkest worden opgenomen en de solist kunnen begeleiden. Daarnaast is er een uniek moment waarin de pianist van het combo samen met Tommie Christiaan speelt. Dit is bijzonder, omdat we nog niet eerder een solist met alleen pianobegeleiding hebben gehad. We hebben Tommie Christiaan, die ook meedeed aan Beste Zangers op tv. Het nummer waarmee hij daar veel indruk maakte, Caruso, staat ook bij ons op het programma. Dat maakt deze editie extra speciaal. Ons programma is erg gevarieerd. We spelen onder andere Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder van Ramses Shaffy, Het is een nacht van Guus Meeuwis en Uptown Funk van Bruno Mars. Met een bekende zanger en speciaal voor deze gelegenheid gearrangeerde stukken kunnen we bij het publiek herinneringen oproepen, bijvoorbeeld aan Tommie’s optreden in Beste Zangers met Caruso. Naast nummers van de Bee Gees en Guus Meeuwis hebben we ook muziek voor een fanfareconcert. Het orkest speelt daarnaast enkele stukken solo. Er is een speciaal moment ter nagedachtenis aan een erelid dat vorig jaar is overleden. Wat deze editie extra bijzonder maakt, is de locatie, een fabriek. Dit is echt een toplocatie voor een concert als dit.’

Repetities

‘We zorgen ervoor dat we voldoende repetitietijd creëren om alles goed samen te laten komen. In januari hebben we een repetitieweekend gehad waarin we drie dagen intensief samen muziek hebben gemaakt. Dit was niet alleen leerzaam, maar ook gezellig. Daarnaast hebben we een solist uit het orkest die gaat drummen. Een jonge, getalenteerde muzikant die hierin een belangrijke rol speelt. Ook zijn er enkele orkestsolostukken waarin jongere muzikanten de hoofdrol krijgen. Op die manier werken we aan de verjonging en de toekomst van het orkest. Het orkest moet immers doorgroeien. Het stopt niet als ik stop met dirigeren; het stopt pas als het orkest niet meer kan bestaan. Mijn rol is dan ook dienend aan het orkest. Ik zorg ervoor dat het programma een geheel wordt, door de stukken zo te selecteren en te ordenen dat ze elkaar mooi aanvullen. Ook hebben we een presentatrice die het programma aan elkaar praat. Ik lever input voor haar teksten, maar zij heeft ook een eigen rol. Zij geeft extra toelichting op de zanger en het orkest, zodat er een vloeiende overgang is tussen de nummers en het publiek goed meegenomen wordt in het programma. Voor de pauze brengen we minder popmuziek. Hierin zit ook het herdenkingsmoment voor het overleden erelid. Er worden drie rustige nummers gezongen, waarna we de pauze ingaan met een knallend nummer. Na de pauze komt er meer popmuziek, met onder andere de Bee Gees en Coldplay. Dit is een bewuste keuze, omdat het aansluit bij de opbouw van een officieel Proms-concert.’

Rol als dirigent

‘Samen met enkele leden van het orkest zit ik in de repertoirecommissie om de stukken te selecteren. Ik heb overleg gehad met de solist. Het orkest regelt de contracten, maar ik ben verantwoordelijk voor de muziek. Ik heb dus contact gehad met Tommie die een paar nummers zal zingen over wat we voor elkaar kunnen betekenen, welke nummers hij graag wil zingen, en hoe we dat in het programma passen. We hebben hier uitgebreid over gesproken. Daarnaast bepaal ik de volgorde van het programma en controleer ik of de geselecteerde stukken haalbaar zijn. Verder ben ik verantwoordelijk voor de muzikale invulling: hoe het orkest de stukken speelt, waar en hoe er gerepeteerd wordt, en hoe de voorbereidingen verlopen.’

Volgende project

‘En dan, na dit concert, gaan we meteen door naar ons volgende project. Op 5 mei spelen we in Tienhoven, waar we opnieuw een bijzonder programma neerzetten. We blijven ons ontwikkelen en telkens nieuwe uitdagingen aangaan.’

Over de auteur

Noura El-Ali

Mijn naam is Noura El-Ali, ik ben twintig jaar oud en kom uit Leiden. Dit jaar ben ik begonnen als eerstejaarsstudent aan de School voor Journalistiek. Na het behalen van mijn mavo diploma heb ik vorig jaar ook mijn havo diploma gehaald. Mijn interesse in journalistiek is ontstaan tijdens mijn profielwerkstuk, waarin ik onderzoek deed naar het asielbeleid en de verschillende migratiestromen van de afgelopen 50 jaar. Ik ben enthousiast, en doe graag onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen. Vooral maatschappelijke en culturele vraagstukken, zoals ongelijkheid, armoede en conflicten, trekken mijn aandacht. In de toekomst wil ik me hier graag voor inzetten. Heeft u nog tips voor leuke nieuwtjes mail dan naar: noura.el-ali@student.hu.nl