Het herstel van het Zandpad in Breukelen is van start gegaan. De werkzaamheden duren zo’n zes tot acht weken en zijn nu bedoeld om 180 meter bij de Vechtbrug te repareren. De gemeente en het waterschap besloten om dit gedeelte versneld aan te pakken. Na deze reparatie volgt de rest van het aangetaste stuk dat ongeveer van Maarssen tot Nieuwersluis loopt.
Beschoeiing verwaarloosd
De oude houten palen van de beschoeiing waren al jaren in slechte staat, maar er werd lange tijd niets aan gedaan. De Vechtplassencommissie, die het landschap langs de Vecht beschermt, heeft hier eerder bij de gemeente op aangedrongen. ‘Het herstel van de oever was hard nodig’ aldus de woordvoerder van de commissie. ‘Wij zijn blij dat het inmiddels aan het gebeuren is.’
Inmiddels zijn de werkzaamheden dus begonnen. Het duurde lang voordat dit kon, omdat het juiste ontwerp voor de damwandplanken moest worden vastgesteld en vergunningen aangevraagd. Hierdoor loopt het proces al een lange tijd.
Eenrichtingsverkeer
Door de werkzaamheden geldt al een ruime tijd eenrichtingsverkeer op het Zandpad. De gemeente was bang dat de oever verder werd weggereden. Nadat er vorig jaar een vrachtwagen de Vecht inreed door de verzakte oever, is het eenrichtingsverkeer ingevoerd om te voorkomen dat de oever nog verder verzakt onder het gewicht van de auto’s. Voor bedrijven en bewoners aan de Vecht is dat lastig. ‘Veel van mijn klanten zitten in Breukelen,’ vertelt een ondernemer aan het Zandpad. ‘Nu moet ik al bijna een jaar omrijden via Maarssen, dat kost heel veel tijd.’
De ondernemer diende een schadeclaim in bij de gemeente. ‘Tot november was dat 15.000 euro, en we zitten nu al bijna in juni. Vorige week kregen we bericht dat we 700 euro terugkregen. Dat is natuurlijk belachelijk weinig.’ Hij is bij de gemeente in beroep gegaan en moet nu afwachten of hij wel meer terugkrijgt.
Damwanden zonder trillingen
Bijzonder aan de werkzaamheden is dat de stalen damwanden niet de grond in worden getrild, maar erin gedrukt. Dit is duurder en kost meer tijd, maar is noodzakelijk om schade en geluidsoverlast langs de Vecht te voorkomen. Omwonenden waren bang dat de werkzaamheden naar oktober zouden worden uitgesteld vanwege het vaarseizoen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
De werkzaamheden lopen wel vertraging op. Oorspronkelijk zou het project in april afgerond zijn, maar pas eind mei is gestart met de vervanging van de beschoeiing. De planning was dat het werk acht weken zou duren, maar inmiddels wordt er rekening mee gehouden dat het zeker tien weken gaat kosten. Als alles volgens die nieuwe planning verloopt, kunnen bewoners en bedrijven daarna weer normaal gebruikmaken van de weg.
Vrachtverkeer
De beschoeiing verkeerde al langer in slechte staat, maar het intensieve vrachtverkeer over het Zandpad heeft de situatie verergerd. Het transport van en naar vruchtensappenbedrijf Schulp, dat aan het pad gevestigd is, zorgt al jaren voor discussie onder omwonenden. Bewoners klagen over trillingen, verkeersdrukte en onveilige situaties voor fietsers en scholieren. Hoewel de bewoners wel begrip hebben voor het succes van het familiebedrijf, vinden sommigen dat het Zandpad ongeschikt is voor zwaar vrachtverkeer.
Schulp zelf wil op dit moment niet reageren, maar laat via de media weten dat er plannen zijn om het bedrijf te verplaatsen en uit te breiden. Dit zal naar verwachting pas in 2028 zijn. Tot die tijd blijft het vrachtverkeer over het smalle Zandpad rijden.
Werkzaamheden tot in 2028
Na de werkzaamheden aan dit deel van de oever volgt in de komende jaren de aanpak van de rest van de beschoeiing langs de Vecht tussen Maarssen en Nieuwersluis. Ook worden de kabels en leidingen onder het Zandpad vervangen. De weg wordt heringericht om die veiliger en beter geschikt te maken voor alle verkeersdeelnemers.
De volledige afronding van al deze projecten staat gepland voor 2028. Of dat gehaald wordt, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van budget, waar de gemeenteraad nog een besluit over moet nemen. Voor bewoners en ondernemers betekent het voorlopig nog omgaan met de overlast en beperkingen.