Stichtse Vecht

Selecteer Pagina

Van viraal naar gesponsord

Van viraal naar gesponsord

Wie verdient er tegenwoordig geen geld meer met TikTok? Wat begon als een app voor dansjes en lipsyncs is uitgegroeid tot een professioneel platform waar merken, creators en fans samenkomen. Maar hoe begin je aan zo’n carrière? Wat komt erbij kijken als je geld wilt verdienen met content maken? En hoe houd je het leuk? In dit interview spreken we met de 20-jarige Senna Brands uit Maarssenbroek, die met haar eerlijke en herkenbare stijl langzaam maar zeker haar plek aan het veroveren is binnen de TikTokwereld.

Zou je jezelf kort kunnen introduceren?

‘Zeker! Ik ben dus Senna Brands, negentien jaar oud, en ik kom uit Maarssenbroek. In mei heb ik mijn vwo-examen gehaald, wat natuurlijk een hele opluchting was. Nu neem ik een tussenjaar om rustig te kijken wat ik wil gaan doen. Verder speel ik waterpolo, sport ik regelmatig in de gym en ben ik sinds een tijdje steeds actiever op TikTok. Dat begon als iets kleins, maar het is inmiddels veel meer geworden dan alleen een hobby’

Wanneer begon je met het maken van TikToks, en wat voor video’s waren dat in het begin?

‘Mijn eerste TikTok postte ik in oktober 2021. Dat waren vooral grappige video’s met vrienden, niks serieus. Ik gebruikte het vooral om plezier te hebben. Dingen zoals gekke challenges, korte sketches of gewoon momenten uit het dagelijks leven. TikTok voelde voor mij als een digitale vriendenkring waar je jezelf kon zijn’

En wanneer kwam dat omslagpunt, het moment waarop je dacht: dit wordt iets groters?

‘Dat ging geleidelijk. Af en toe had ik een video die viraal ging, met zo’n 50.000 tot 70.000 views. Dan merk je dat mensen je vaker volgen, reageren, je content delen. Het echte omslagpunt kwam toen ik een video plaatste met mails die ik naar mijn school had gestuurd als ik me ziek meldde, allemaal met totaal ongeloofwaardige smoesjes. Die video ging echt viraal, met richting de 500.000 views. Toen dacht ik oké, mensen vinden dit leuk, misschien kan ik hier meer mee’

Hoe kwam je aan je eerste sponsordeal, en hoe ging dat in z’n werk?

‘In november 2023 werd ik voor het eerst benaderd door een bedrijf. Ik had toen ongeveer 5.000 volgers. Het ging om een app die graag wilde dat ik er een video over maakte. Ik was super enthousiast, maar ook een beetje zenuwachtig, want ik had geen idee hoe zoiets werkte. Gelukkig bleek het vrij simpel. Zij stuurden info, ik maakte de video en er stond een vergoeding tegenover. Sindsdien ben ik vaker benaderd en leer ik steeds beter hoe ik zo’n samenwerking professioneel aanpak’

Heb je richtlijnen voor jezelf als het gaat om samenwerkingen?

‘Zeker. In het begin dacht ik: wauw, elk merk dat mij benadert is een kans. Maar ik merkte al snel dat niet elke samenwerking goed voelde. Als ik een product zelf nooit zou gebruiken of als het bedrijf veel verwacht maar niks biedt, geen vergoeding, geen product, dan haak ik af. Ik wil dat het eerlijk voelt. Het moet ook bij mij passen. Je volgers merken het meteen als je iets promoot waar je niet achter staat. Dan verlies je geloofwaardigheid’

Welke merken heb je inmiddels mogen promoten?

‘Ik heb onder andere samengewerkt met Loavies, Ochama, Flink, Barter, Kingsland en Temu. Soms krijg ik kleding, soms geld en soms beide. Het leuke is dat ik ook creatieve vrijheid krijg. Ze willen vaak dat ik het op mijn eigen manier breng, zodat het echt mijn stijl blijft’

Hoeveel tijd ben je eigenlijk kwijt aan TikTok?

‘Dat wisselt. Soms ben ik een paar uur bezig met een idee, het filmen, knippen en bewerken. Andere keren gaat het spontaan. Dan komt er een idee op, film ik het in tien minuten en werkt het meteen. Maar als je echt serieus bezig bent met content maken en samenwerkingen, dan kost het zeker tijd. Je moet ook e-mails bijhouden, statistieken delen en deadlines halen. Het is veel meer dan alleen een video online zetten’

Heb je wel eens negatieve reacties gekregen op je content of samenwerkingen?

‘Uiteraard. TikTok is een plek waar mensen heel snel hun mening geven, positief maar ook negatief. Soms vinden mensen dat je je verkoopt als je iets promoot. Of ze hebben kritiek op hoe je eruitziet of wat je zegt. In het begin trok ik me dat best aan, maar nu probeer ik het los te laten. Haters horen er helaas bij als je online zichtbaar bent’

Wat zou je anderen willen meegeven die ook iets met TikTok of social media willen doen?

‘Begin gewoon. Je hoeft niet meteen alles perfect te doen. Probeer dingen uit, kijk wat werkt, wees vooral jezelf. En wees niet bang om klein te beginnen, iedereen start ergens. Laat je niet gek maken door anderen. Het is jouw account, jouw stem’

Senna werkt inmiddels samen met merken die haar stijl en persoonlijkheid waarderen. Toch blijft ze met beide benen op de grond. Geen overhaaste plannen of streven naar roem. Ze laat zien dat TikTok geen wereld hoeft te zijn van glitter en glamour, maar ook gewoon een plek kan zijn voor creativiteit, plezier en oprechte interactie. Wie weet waar het schip strandt. Voor nu is het vooral leuk. En dat is misschien wel de belangrijkste reden om ermee door te gaan.





Over de auteur

Kees Kuipers

Ik ben Kees Kuipers, 19 jaar en kom uit Utrecht. Ik ben nu eerstejaars student aan de School voor Journalistiek. In 2022 behaalde ik mijn havo-diploma op het UniC in Utrecht. Het jaar daarop ging ik door met vwo maar kwam ik erachter dat dit toch niet iets voor mij was. Daarom heb ik afgelopen jaar vrijwilligerswerk gedaan in Zuid-Afrika en Eswatini om mijn tussenjaar te vullen.