Stichtse Vecht

Selecteer Pagina

“Zet je fantasie in de spotlight: Doe mee met de gratis theater proefles”

“Zet je fantasie in de spotlight: Doe mee met de gratis theater proefles”

Fort Maarsseveen, foto Wanda Meijer

Op dinsdag 20 januari organiseert WanOrde een gratis theaterproefles voor kinderen van zes tot zestien jaar. De proefles vindt plaats in Fort Maarseveen. De les wordt verzorgd door Wanda Meijer en draagt bij aan de ontwikkeling van het kind.

“Ik wil theater terugbrengen naar kinderen en jonge tieners. Vanuit improvisatie en eigen inbreng van het kind worden stappen gemaakt. Zelf vind ik dat heel belangrijk en daarom behandel ik die elementen uit de theaterwereld,” aldus Wanda.

Het programma begint met het welkom heten en een warming-up van het lichaam, van de voeten tot het hoofd. De kinderen wandelen door de ruimte en krijgen verschillende opdrachten. Alle hoeken van de ruimte worden gebruikt. Vervolgens mogen de kinderen in een hoger tempo lopen, stil blijven staan en daarna weer verder lopen. Ze proberen samen tegelijk stil te staan en leren aanvoelen wanneer ze gezamenlijk weer moeten beginnen te lopen. Tijdens het lopen worden emoties nagebootst. Dit wordt gedaan om de fantasie van elk kind te stimuleren en te testen hoe ze daarin meegaan. Vervolgens leren de kinderen hoe ze met hun hele lichaam expressie kunnen tonen. Hierbij wordt de oefening ‘de lift’ gebruikt, een oefening die speciaal door theatergroep WanOrde is ontwikkeld.

De proefles is een heel proces. Eerst begint Wanda met het onderdeel: hoe maak je een theaterstuk? Alle ideeën komen voornamelijk van de kinderen zelf. Dit draagt volgens WanOrde bij aan de zelfontwikkeling van het kind. Het theaterstuk wordt door de kinderen bedacht, en Wanda stimuleert hen met aanwijzingen en vragen, totdat het stuk één geheel wordt.

Theater draagt bij aan het ontwikkelen van vaardigheden zoals zelfvertrouwen, presenteren, samenwerken en het leggen van vertrouwen in een ander. Ook leren de kinderen hoe zij hun stem, mimiek en lichaam kunnen gebruiken. Toneelspelen en een boodschap overbrengen aan het publiek, grenzen leren stellen of verleggen, sociale vaardigheden en het groepsproces komen ook aan bod. Tijdens de theaterles worden al deze vaardigheden spelenderwijs geoefend.

De proefles is gebaseerd op improvisatie. Aan het einde van de proefles presenteren de kinderen hun theaterstuk voor familie en/of vrienden. Deelname aan het toneelstuk is niet verplicht. “Sommige kinderen hebben last van plankenkoorts,” zegt Wanda. Om hen te helpen, mogen zij bijvoorbeeld meedoen door te helpen bij de verlichting. Theater gaat niet alleen om acteren; het scala aan mogelijkheden is breed en elk kind heeft daarin zijn of haar eigen talenten. Volgens Wanda is het belangrijk dat elk kind zich tijdens de les gehoord en gezien voelt. “Het zorgt voor vertrouwen in mij vanuit het kind,” legt ze uit.

De ruimte is knus ingericht met oude theaterstoelen en kleurrijke lampen. “Om te oefenen is het prettig dat wij in een ruimte zijn die enigszins een theater nabootst,” aldus Wanda.

“Mijn doel is om theater op een speelse manier toegankelijk te maken en vooral de fantasie van kinderen te prikkelen. Veel scholen bieden weinig theater aan, en met deze lessen wil ik theater toch in het dagelijks leven van kinderen brengen. De vaardigheden die je hiermee leert, zijn ook toepasbaar in het dagelijks leven. Dat maakt theater niet alleen leuk, maar ook nuttig. Je kunt het voor allerlei dingen gebruiken,” aldus Wanda.

 

Over de auteur