Stichtse Vecht

Selecteer Pagina

nterview met Gill, eigenaar van Versmarkt Framboos: “Een lokale winkel leeft van de band met de buurt”

nterview met Gill, eigenaar van Versmarkt Framboos: “Een lokale winkel leeft van de band met de buurt”

MAARSSEN-Tussen de geur van versgebakken brood en de kleurrijke groente en fruitrekken spreken we Gill, eigenaar van Versmarkt Framboos. Terwijl hij tussendoor klanten begroet bij naam en een praatje maakt, vertelt hij over wat zijn winkel bijzonder maakt en waarom lokale winkels zoveel meer zijn dan alleen een plek om boodschappen te doen.

Wat maakt volgens jou een lokale winkel als deze belangrijk voor de inwoners van de buurt?

‘Nou, het is meer dan alleen winkelen. Mensen komen hier niet alleen om een kilo appels te kopen. Ze komen voor het praatje, voor de sfeer. We kennen elkaar. Ik weet dat mevrouw De Vries elke donderdag haar sinaasappels komt halen, dat Jan z’n favoriete kaas heeft en dat de jonge moeder hiernaast altijd vraagt om extra rijpe avocado’s. Dat persoonlijke contact maakt dat mensen zich gezien voelen. En dat is precies wat een grote supermarkt nooit kan bieden.’

Merk je dat mensen bewust kiezen voor lokaal winkelen?

‘Ja, dat zie ik steeds meer. Zeker na corona is dat besef gegroeid. Mensen zagen toen hoe kwetsbaar de grote ketens kunnen zijn, en hoe belangrijk het is dat er een winkel om de hoek blijft bestaan. Het is ook gewoon een stukje vertrouwen. Als je bij mij iets koopt, weet je wie het product in handen heeft gehad, waar het vandaan komt en wat je eet. Dat geeft mensen een goed gevoel.’

Zijn er ook uitdagingen aan het runnen van een lokale verswinkel?

Zeker, genoeg. De concurrentie van grote ketens is enorm. Die stunten met prijzen waar wij niet tegenop kunnen. Mensen letten natuurlijk op hun portemonnee, dat begrijp ik ook. Maar gelukkig zijn er veel klanten die juist bewust kiezen voor kwaliteit en persoonlijke service.’

Wat is volgens jou het grootste verschil tussen een lokale winkel en een supermarkt?

‘Het gevoel, honderd procent. In een supermarkt ben je een nummer. Hier ben je een naam. Als iemand ziek is, merken we dat. Als iemand jarig is, weten we dat ook. Er zit gewoon een menselijk stukje zorg in. Dat klinkt misschien oubollig, maar dat is precies wat mensen missen tegenwoordig: echt contact.’

Wat doet dat met jou persoonlijk, dat contact met de mensen?

‘Dat is het mooiste aan dit werk. Soms komt er iemand binnen die zegt: “Gill, je moet die aardbeien van vorige week nog eens halen, die waren zó lekker!” Dan weet ik waarvoor ik het doe. Ik ben niet rijk geworden van Framboos, maar ik word er wel gelukkig van. En dat is me eerlijk gezegd veel meer waard.’

Over de auteur

Finn Bouterse

Mijn naam is Finn Bouterse, ik ben 19 jaar en geboren en getogen in Amsterdam-Zuidoost. Ik studeer nu Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Journalistiek is een vak dat mij altijd al heeft getrokken. Het onderzoeken en aan het licht brengen van informatie heb ik altijd erg leuk gevonden. Ik ben geïnteresseerd in het verder ontwikkelen van mijn skills als journalist in de mooie gemeente Stichtse Vecht. Te bereiken via: finn.bouterse@student.hu.nl