Vrijheid vs Structuur: de impact van een tussenjaar op jongeren

Vrijheid vs Structuur: de impact van een tussenjaar op jongeren

Foto : Pixabay

Het nemen van een tussenjaar is erg normaal onder jongeren. Uit gegevens van Dienst Uitvoering Onderwijs(DUO) blijkt dit vooral onder vwo-leerlingen. In dit tussenjaar kiezen jongeren ervoor om te reizen, werkervaring op te doen of aan persoonlijke ontwikkeling te werken. Maar hoe vergaat het de jongeren om na zo’n jaar terug te keren naar het onderwijs?

 

Uit een onderzoek van de Vereniging van Schooldecanen en Leerlingbegeleiders (VDOD) blijkt dat jongeren die een tussenjaar nemen vaak gemotiveerder en zelfbewuster terugkeren naar hun studie. Volgens het onderzoek krijgen jongeren in een tussenjaar de mogelijkheid om na te denken over hun toekomst en doelen. Hierdoor beginnen zij juist gerichter aan hun vervolgopleiding.

 

Dit is echter niet voor alle studenten het geval. Zo zijn er ook studenten die het lastig vinden om terug te keren naar het schoolritme. Zij zijn erg gewend aan hun vrijheid. Een werkritme is dan ook heel anders dan een schoolritme. Wanneer je een bijbaan van negen tot vijf hebt kan de tijd die je daar spendeert soms pittig of saai zijn, maar zodra dit voorbij is kan je het volledig loslaten. Met schoolwerk gaat dit anders. Er is altijd nog wel iets te leren of een project waar je aan werken.

 

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat jongeren in plaats van een voltijdstudie een deeltijd studie gaan volgen. Op deze manier ligt de werkdruk iets lager en is er meer vrijheid voor andere dingen. In die vrije tijd kan bijvoorbeeld gewerkt worden in de studie richting, zodat jongeren wel productief bezig zijn, maar niet door de studie ten onder gaan.

 

Kortom, een tussenjaar kan meerdere effecten hebben. Zo kunnen jongeren in een tussenjaar er achter komen wat hun passie is en hier een passende studierichting bij vinden. Hierdoor ligt hun motivatie om weer te gaan studeren extra hoog, maar kan het ook aan de andere kant uitvallen. Namelijk te veel gewenning aan de vrijheid die zij het jaar dat hebben ervaren.

 

 

Luister in onderstaande reportage naar het verhaal van Thijs Biessels. Hij is meerdere malen gestopt met zijn studie en zit ondertussen in zijn derde tussenjaar. Ook vertelt Boaz hoe hij de dagen van zijn tussenjaar invult.

 

Over de auteur

Milou Brandsma

Milou Brandsma (2003), woont in Nijmegen. Ze heeft het vwo in 2021 afgerond aan de Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud. Na een tussenjaar is ze begonnen aan de opleiding culturele antropologie en ontwikkelingssociologie. Haar huidige opleiding volgt ze aan de school voor journalistiek in Utrecht.