Afgelopen week heeft het CBS-cijfers naar buiten gebracht die aantonen dat jongeren in de leeftijdscategorie 17-20 jaar minder vaak in het bezit zijn van een rijbewijs. Begin 2025 had 32 procent van deze jongeren een autorijbewijs; dit is 7,8 procent minder dan begin 2019. Onderdeel van deze ontwikkeling is een verschuiving van de leeftijd waarop jongeren hun rijbewijs behalen. Eén mogelijke oorzaak is het duurder worden van rijlessen en levensonderhoud.
Volgens Casper Cornelisse, voorzitter van CNV-jongeren, is deze daling een gevolg van andere problemen onder jongeren, zoals hoge prijzen op de woningmarkt. “Het is onmogelijk, als je achttien jaar oud bent, om een woning in Amsterdam gewoon normaal te kunnen betalen zonder echt heel veel erbij te werken. Een voorbeeld: als jij achttien bent, verdien jij ongeveer 6,50 euro, 7 euro. Het is het dubbele als jij eenentwintig jaar oud bent, dus je kunt niet verwachten dat jongeren van achttien gewoon hun leven kunnen opbouwen.” Daarbij komen ook nog de oplopende kosten van overig levensonderhoud. Hierdoor stellen jongeren levensplannen, zoals het rijbewijs, uit.
Casper, die momenteel zesentwintig is, heeft zelf geen rijbewijs door bovenstaande redenen en geeft daarbij aan: “Ik heb zelf nog geen rijbewijs, waarom niet? Omdat ik aan het sparen ben en het best wel lang duurt voordat ik zoveel geld bij elkaar heb geschraapt, 2000, 3000 euro. Dat is gewoon een enorme som. Het grootste deel waaraan ik geld heb uitgegeven sinds ik 18 ben, is om gewoon een beetje te kunnen leven. Eindelijk kan ik het een beetje bij elkaar schrapen, maar dat is denk ik voor heel veel jongeren echt ver buiten zicht.”
Mark Berendsen is rijlesinstructeur bij een rijschool in de Achterhoek en geeft aan dat hij de kosten van rijlessen de afgelopen jaren omhoog heeft zien gaan, waardoor een rijbewijs een luxeproduct lijkt te worden. Een daling van het aantal leerlingen ziet hij niet. Ook de leeftijd waarop jongeren beginnen met lessen is volgens hem nog niet veranderd. Hij maakt daarbij wel de kanttekening dat er een verschil is tussen stad en platteland. “Jongeren in de stad kunnen makkelijk met het openbaar vervoer, maar hier heb je echt een auto nodig om ergens te komen.”
In de audioreportage gaat Casper Cornelisse dieper in op de oorzaak van deze daling en vertelt Bart Boesveld zijn eigen ervaring.