Met de start van het terrasseizoen rijst de vraag: welke drankjes en gerechten worden dé zomerhypes van 2025? En welke invloed heeft sociale hierop? Horecazaken die dit goed benutten kunnen hier flink van profiteren. Social media-expert Joey Scheufler deelt zijn inzichten over de nieuwste horecatrends en de invloed van platforms als TikTok en Instagram.
Volgens Scheufler is het lastig om nu al een ‘terrashit winnaar’ aan te wijzen. ‘Op dit moment zie ik nog niet één drankje of gerecht dat echt dé zomerhit wordt. Vaak gebeurt dat last-minute, wanneer horecazaken en influencers bepaalde trends massaal oppikken.’ Toch ziet hij wel duidelijke ontwikkelingen. ‘Opvallende kleuren en bijzondere ingrediënten scoren altijd goed. Matcha blijft bijvoorbeeld populair, maar krijgt steeds vaker een twist, zoals aardbei matcha.’ Ook opvallende combinaties doen het goed. ‘Neem bijvoorbeeld kipnuggets met kaviaar. Dat is geen nieuw gerecht, maar doordat het zo’n extreme combinatie is, krijgt het opeens veel aandacht. Mensen willen het proberen, of ze het nou lekker vinden of niet.’
Horeca
Sociale media bepalen tegenwoordig in grote mate welke horecatrends populair worden. ‘Als iets niet interessant oogt, krijgt het nauwelijks aandacht op social media’, zegt Scheufler. ‘Mensen willen iets dat visueel prikkelt: een felle kleur, een unieke vorm, een gekke topping. Het moet direct de aandacht trekken wanneer iemand door TikTok of Instagram scrolt. Als het dan ook nog eens lekker smaakt, is dat mooi meegenomen, maar het visuele aspect komt echt op de eerste plaats.’
Rol van influencers en user-generated content
Influencers spelen een gigantische rol in het populair maken van terrasgerechten en drankjes. ‘Als iemand zoals Monica Geuze een drankje aanprijst, zie je direct dat haar volgers het willen proberen’, zegt Scheufler. Maar ook user-generated content, oftewel content die klanten zelf maken, is cruciaal. ‘Mensen gebruiken steeds minder Google om een leuk restaurant te vinden. In plaats daarvan zoeken ze op TikTok of Instagram naar ‘leuke restaurants in Utrecht’ en krijgen ze direct een visueel overzicht.’
Toch kan social media soms een vertekend beeld geven. ‘Daarom moet je niet op één foto afgaan, maar meerdere bekijken. Horeca speelt hier slim op in door hun gerechten en drankjes extra aantrekkelijk te maken voor social media en gasten aan te moedigen om foto’s te delen.’
Wat kunnen horecaondernemers nu al doen?
Voor horecaondernemers is het belangrijk om voorbereid te zijn op het terrasseizoen en social media slim in te zetten. ‘Zorg ervoor dat je gerechten en drankjes niet alleen lekker zijn, maar er ook goed uitzien’, adviseert Scheufler. ‘Daarnaast helpt het om klanten actief te betrekken, bijvoorbeeld door een hashtag op de menukaart te zetten of te vragen of ze hun ervaring willen delen op Instagram.’
Met de juiste strategie kan social media een enorme boost geven aan de zichtbaarheid van een horecazaak. Bekijk hieronder het interview met Scheufler vanuit de talkshow: