Vintage shoppen in Nederland: Hype of blijvende trend?

Vintage shoppen in Nederland: Hype of blijvende trend?

Tweedehands winkelen, kringloopgeluk en vintage pareltjes scoren: het lijkt wel of Nederland steeds vaker kiest voor een duurzaam. Maar is dat echt zo? Shoppen we massaal tweedehands, of geldt dat maar voor een klein deel van Nederland?

Uit een onderzoek uit 2020 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat 45 procent van de Nederlandse vrouwen weleens tweedehands kleding koopt. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien niet heel veel, maar het is een flinke stijging ten opzichte van een paar jaar geleden. Vooral jongeren duiken steeds vaker vintage winkels in, speurend naar unieke items. Platforms zoals Vinted zijn daardoor ook enorm popuair geworden. Maar ondanks deze groei blijft vintage shoppen nog niet de norm. Veel mensen vinden tweedehands kleding nog steeds ‘gedoe’ of hebben moeite met het idee van eerder gedragen kleding. Ook is het aanbod in andere winkels nog steeds enorm, waardoor veel consumenten de verleiding niet kunnen weerstaan om tóch voor nieuwe kleding te kiezen.

Toch lijkt de toekomst zonnig voor vintage shoppen in Nederland. Met een toenemende focus op duurzaamheid, milieubewustzijn en originaliteit wordt tweedehands mode steeds aantrekkelijker. Zo zie je ook dat grote merken zelf ook bezig zijn met duurzamer produceren.

Dus, shopt het grootste deel van Nederland vintage? Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Het is nog geen mainstream fenomeen, maar de groei is onmiskenbaar. En wie weet? Misschien dat we ons over heel veel jaren niet eens meer kunnen voorstellen dat we iets nieuws kopen.
Als het aan Koen Wesselink zou liggen zou dat het liefst nu al het geval zijn. Hij is oprichter van een vintage pop-up store en hij vertelt in deze reportage zijn kijk op de groei van vintage.

 

Over de auteur