“Kassa bewijst; Aldi heeft het allergoedkoopste boodschappenmandje” klinkt het op de radio. Met deze reclame claimt Aldi dat zij de goedkoopste supermarkt van Nederland zijn. Dit zeggen ze ook op hun eigen kanalen. Maar klopt die bewering eigenlijk wel?
Volgens Wijnand Simons, woordvoerder van Aldi, is de claim terecht. “Iedereen in ons bedrijf werkt daar elke dag keihard voor. Recente prijsvergelijkingen bevestigen dat we die belofte waarmaken. Niet alleen Kassa, maar eerder ook al de Consumentenbond,” aldus Simons.
Het onderzoek van Kassa
In februari 2025 publiceerde consumentenprogramma Kassa een prijsonderzoek waarin Aldi als goedkoopste werd genoemd. Aldi verwijst in reclames sindsdien naar deze uitkomst.
De Consumentenbond, die vergelijkbare onderzoeken uitvoert, nuanceert dit soort claims. “Supermarkten mogen het predicaat ‘goedkoopste‘ maar drie maanden gebruiken, omdat prijzen dagelijks veranderen. Een prijsvergelijking van maanden geleden is simpelweg niet meer actueel,” zegt Daan Vermeer, belangenbehartiger bij de Consumentenbond.
Simons benadrukt dat Aldi zich aan de geldigheid van dit predicaat houdt. “Wij baseren deze claims op externe prijspeilingen, waarbij we de bron en peildatum vermelden. Tijdens actieperiodes houden we de prijzen van vergelijkbare producten bij andere supermarkten scherp in de gaten en passen onze prijzen direct aan als dat nodig is.”
Wat zeggen experts?
Hoewel Aldi in het onderzoek van Kassa (en eerder de Consumentenbond) het goedkoopste winkelmandje had, zijn er kanttekeningen bij dit soort vergelijkingen.
“Prijsvergelijkingen zijn nooit perfect, want je kunt nooit alle artikelen tegelijk eerlijk vergelijken. Maar ze geven wel een waardevolle indruk van waar je betaalbaar boodschappen kunt doen,” aldus Vermeer.
Jacob Jan Koopmans, econoom bij FNV, vindt de claim ‘goedkoopste supermarkt’ te kort door de bocht. “Iedereen kan wel een statistiekje maken waarin zijn supermarkt het goedkoopst lijkt. Het hangt er helemaal vanaf wat je meeneemt in je mandje.”
Hij wijst erop dat bezoekers van verschillende supermarkten andere producten kopen. “Aldi-bezoekers kopen vaak iets anders dan klanten bij Albert Heijn. Daardoor is het vergelijken van prijzen tussen supermarkten veel minder objectief dan het lijkt.” Ook wordt er in het onderzoek niet gekeken naar de kwaliteit van de ‘goedkoopste producten’.
De Consumentenbond stelt bovendien dat supermarkten duidelijk moeten aangeven voor welk segment ze het goedkoopst zijn – zoals A-merken, huismerken, of biologische producten – en geen algemene claim mogen doen. “Wij noemen een supermarkt nooit (in algemene zin) de goedkoopste,” aldus Vermeer.
Eigen controle door redactie
Onze redactie voerde een eigen prijsvergelijking uit met hetzelfde winkelmandje van 37 producten, bij de Aldi en de op een na goedkoopste supermarkt, de Dirk.
- Dirk: € 64,05 op 31 januari → € 66,41 nu
- Aldi: € 63,68 op 31 januari → € 65,06 nu
Hierbij moet echter wel vermeld worden dat in het onderzoek dat is uitgevoerd door Kassa en de redactie, er bij het gehakt wel twee verschillende soorten is gebruikt. Bij de Dirk was het gehakt een pond (voor € 4,79) en bij de Aldi was het gehakt 300 gram (voor € 4.95).
De prijzen zijn dus bij beide supermarkten gestegen, waarbij Aldi nog steeds iets goedkoper is. Het verschil is echter beperkt.
Aldi publiceert ook eigen prijsvergelijkingen op hun website, genoemd; Nergens Goedkoper, gebaseerd op externe prijspeilingen.
“Wij zijn van mening dat we hiermee eerlijk, transparant en controleerbaar communiceren over onze ‘goedkoopste’ claims. We hebben de Consumentenbond in onze reactie dan ook laten weten dat we geen reden zien om hiermee te stoppen,” legt Simons uit.
“Overigens bevestigt de Consumentenbond in zijn artikel (zie consumentengids van april 2025) dat Aldi inderdaad uitlegt waarop zijn beloften gebaseerd zijn.”
Conclusie
De claim van Aldi klopt binnen de context van het Kassa-onderzoek van februari 2025: in die prijsvergelijking kwam Aldi als goedkoopste uit het onderzoek. Maar prijsvergelijkingen zijn momentopnames en afhankelijk van wat je precies vergelijkt. Dagelijkse prijsveranderingen, verschillen in productaanbod en het koopgedrag van klanten maken het lastig om een supermarkt in het algemeen ‘de goedkoopste’ te noemen. Daarnaast moet een claim altijd gebaseerd zijn op transparant en actueel onderzoek. De Aldi communiceert daar wel over, maar wie echt goedkoop uit wil zijn, doet er goed aan zelf prijzen te blijven vergelijken.