Nieuw natuurbeleid onzeker, terwijl egel en de gehele natuur onder druk staan

De stikstofaanpak en het natuurherstelbeleid van het vorige kabinet gaan van tafel. Dat maakte de nieuwe minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur Femke Wiersma (BBB) vorige week bekend. Wat ervoor in de plaats komt is nog onduidelijk.

De landbouwminister zet een streep door de deadlines die kabinet Rutte IV provincies heeft opgelegd om een samenhangend plan te maken om alle milieudoelen te halen. De natuur en waterkwaliteit staan in Nederland namelijk onder druk en daarom werd door het vorige kabinet gezocht naar oplossingen per gebied, waar de provincies de afgelopen twee jaar aan hebben gewerkt.

Dat de natuur onder druk staat bleek begin dit jaar opnieuw, toen de Ecologische Autoriteit concludeerde dat bijna alle gebieden die zijn aangewezen als Natura2000-gebied, sinds hun aanwijzing zijn verslechterd. De Ecologische Autoriteit, die de overheid adviseert op gebied van natuur, stelt dat stikstof niet het enige probleem is en dat er meer moet worden ingegrepen om de Nederlandse flora en fauna te herstellen.

Ook dieren die men als vanzelfsprekend Nederlands ziet, zoals hazen en egels verdwijnen in rap tempo, vertelt Eveline van der Jagt van de Zoogdiervereniging. ‘We zien aan de trendgegevens dat het steeds slechter gaat met de egel. Door de verstedelijking en het verdwijnen van natuur, trekken egels vaker naar stedelijke tuinen. Daarvoor steken ze drukke wegen over, wat heel gevaarlijk voor ze is.’

Nederlanders lijken zich echter steeds meer bewust te worden van deze ontwikkeling. De Nationale Egeltelling, die elk jaar wordt georganiseerd door Egelbescherming Nederland en de Zoogdiervereniging trok vorig jaar een recordaantal deelnemers. Doormiddel van de telling proberen de organisaties ieder jaar een beeld te schetsen van waar het diertje leeft.

Onze redacteur Chris Bond ging op bezoek bij Egelopvang Midden Nederland en sprak daar egelverzorger Pauline van Dijk. Van Dijk schetst een beeld van hoe het met de egel gaat in de Nederlandse natuur.

Chris Bond

Chris Bond (Volendam, 2006) studeert aan de School van Journalistiek in Utrecht. Al van jongs af aan zit hij nieuwsgierig voor de buis om het Acht uur Journaal te volgen. Als fan van journalisten als Thomas Erdbrink en Johnny Harris begon hij in 2022 aan zijn eigen journalistieke carrière bij weekblad Nieuw-Volendam. Daar schrijft hij als freelance journalist over uiteenlopende onderwerpen. Het meeste dat hij bij deze lokale redactie waardeerde was de kans om nieuwe mensen te ontmoeten en naar hun verhalen te luisteren. Nu (2023) werkt hij aan multi-mediale producties in Utrecht-Zuid waarin hij lokaal nieuws aan het licht brengt.