Zonder politie geen risicowedstrijd

Voetbalstadium met schreeuwende fans

De afgelopen week draait het voetbalnieuws in de Arena van Amsterdam om veel stakingen. De politie staakt voor een nieuwe afspraak betreft het vroegpensioen. Dit doen zij tijdens de risicowedstrijd Ajax vs FC Utrecht, maar wat voor invloed heeft dit?

Het voetbalseizoen is pas een maand bezig, maar er zijn al twee grote wedstrijden afgelast door stakingen. De politie en het openbaar vervoer staken deze week opnieuw om aandacht te vragen voor de vroegpensioenregeling. Eind vorige week gaf de politie aan geen ondersteuning te bieden bij de voetbalwedstrijd Ajax-FC Utrecht, wat uiteindelijke leidde tot het aflasten van de wedstrijd in de Arena. De wedstijd zou een zogeheten risicowedstrijd zijn, en zonder politieondersteuning vindt gemeente Amsterdam het te risicovol om deze door te laten gaan.

Risicowedstrijden zijn in het voetbal wedstrijden waar meer kans is op voetbalvandalisme en/of -geweld. Bij deze wedstrijden moeten politieagenten sneller optreden tegen rellende fans. Afgelopen maart moest de mobiele eenheid (ME) rellende supporters na de wedstrijd Ajax-FC Utrecht te paard terugdringen van het stadion. Hoewel het niet altijd mis gaat bij een risicowedstrijd, is de paraatheid van de politie een belangrijk onderdeel om de veiligheid te bewaren.

De staking van de politie wekt daarom veel media attentie op. De onderhandelingen die ze met de overheid hadden, lopen nu stroef. De staking voor het vervroegd pensioen gaat om de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Met deze regeling krijgen mensen met een zwaar beroep 3 jaar eerder pensioen en een uitkering. De huidige regeling was een tijdelijk middel en loopt tot 2025, maar de politie wil dat deze verlengd wordt.

Luister ook de reportage met Teun den Hartog, voorzitter supporters vereniging FC Utrecht, en (betaald) voetbalgeweld expert Vincent van der Vlies ‘Voorzorgen tegen supporters nodig?’ via de audiospeler hieronder.