Schiphol hoeft minder te krimpen: een klap in het gezicht voor het milieu en omwonenden

Schiphol hoeft minder te krimpen: een klap in het gezicht voor het milieu en omwonenden

Het huidige kabinet heeft onder leiding van Minister Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de beslissing genomen om de plannen om Schiphol te laten krimpen deels van tafel te gooien. Er zouden bij de plannen van het vorige kabinet zo’n 30.000 vluchten geschrapt worden, dat zijn er nu nog 15.000. Omwonenden ervaren al jaren overlast van Schiphol, dag en nacht, en dus zijn zij niet blij met deze beslissing. Ook maken milieuorganisaties zich zorgen, aangezien het klimaat er volgens hen op deze manier niet op voorruit gaat.  

 

Rechtbank Den Haag heeft in maart 2024 uitgesproken dat de overheid te weinig rekening houdt met omwonenden als het gaat om de overlast die Schiphol veroorzaakt. Het gaat in totaal namelijk om zo’n 173 duizend mensen die last hebben van de luchthaven en dus heeft de rechtbank geoordeeld dat dit in strijd is met het EVRM (Europees Vedrag voor de Rechten van de Mens). Het kabinet heeft vervolgens een jaar de tijd gekregen om stappen te zetten, maar toch is er op dit moment nog weinig verandert. Volgens Alfred Blokhuizen, woordvoerder en voorzitter van SchipholWatch, ligt dat aan het feit dat de politiek er eigenlijk niet meer is voor de burgers, maar voor het bedrijfsleven. “De staat doet net alsof haar neus bloedt”, aldus Blokhuizen. Ofwel, er moet ontzettend veel veranderen, maar tot nog toe is dat niet gebeurd.  

 

Niet alleen omwonenden zijn het dus niet eens met deze beslissing, ook milieuorganisaties maken zich zorgen. Bram van Liere, campangevoerder klimaatrechtvaardigheid bij Milieudefensie uit deze zorgen ook. “Beloftes worden vaak niet nagekomen en dan zitten bewoners en het klimaat met de gebakken peren.” Toch is er volgens hem een makkelijke manier om dit probleem aan te pakken: de veel-vliegers. Ongeveer acht procent van de mensen is namelijk verantwoordelijk voor veertig procent van de vluchten. “Laten we beginnen met die veel-vliegers aanpakken, dan komt de krimp vanzelf.” Volgens hem zou het helpen als de veel-vliegers meer moeten betalen voor hun vluchten.  “Ook zijn veel vluchten volgens hem simpelweg gewoon niet nodig. “Er is niet een absolute noodzaak voor al dit vliegverkeer.” Zo zouden veel zakelijke vluchten voor vergaderingen bijvoorbeeld ook opgelost kunnen worden op een digitale manier.  

 

Over de auteur

Yasmin van der Burch

Ik ben Yasmin van der Burch, 19 jaar oud en eerstejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben erg geïnteresseerd in onderwerpen als de politiek, maatschappelijke problemen en het oplossen daarvan, maar ook in mensen en hun verhalen. Ik hoop dan ook dat ik later, als afgestudeerd journalist, deze onderwerpen kan combineren met mijn werk. Verder vind ik het ook heel erg belangrijk dat mensenrechten wereldwijd gewaarborgd worden en hoop ik dan ook mijn journalistieke carrière voort te zetten bij organisaties als Amnesty International of Unicef. Het lijkt mij interessant om dit te doen door middel van het maken van documentaires of diepgaande interviews. Ik hoop op deze manier mensen te kunnen helpen en belangrijke zaken aan het licht te brengen. Toch zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat ik terecht kom bij de televisie, aangezien dit ook een doel voor mij is. Het lijkt mij namelijk ook erg mooi om met behulp van humor belangrijke thema's aan de kaart te brengen. Voor mij zijn de programma's Even tot hier en De Avondshow met Arjen Lubach hier grote voorbeelden in. Waar ik dan ook zal eindigen, ik hoop dat ik via de Journalistiek mensen een stem kan geven en op deze manier de wereld een stukje beter kan maken.