De strijd tegen fast fashion is nog altijd niet gestreden

De strijd tegen fast fashion is nog altijd niet gestreden

We kopen te veel kleding en we gooien ook te veel weg. Waar dit aan ligt? Fast fashion. Tegenwoordig is het overal te verkrijgen: online, maar ook zeker fysiek in winkels kun je voor weinig geld veel kleding kopen. Veel mensen doen dit dan ook massaal, ondanks dat ze weten dat de industrie die hierachter zit maar voor weinig mensen iets goeds betekent. Vooral jongeren worden hier erg door beïnvloed. Sociale media spelen namelijk een grote rol in het verspreiden van modetrends. Het is dus zaak om goede en duurzame alternatieven voor de fast fashion industrie te creëren.  

Volgens Kim Poldner, hoogleraar circulair economie, valt de jongeren eigenlijk niets te verwijten. ‘De jongeren die nu opgroeien zijn niet anders gewend dan dat kleding zo weinig geld kost en zo snel aangepast kan worden aan modetrends.’ Poldner vertelt dat het belangrijk is dat jongeren zich realiseren dat het onmogelijk is om op een menswaardige, milieuvriendelijke manier een shirt van drie euro te produceren. En waar dat aangepakt kan worden? In het onderwijs. ‘Ik zou het liefst beginnen op de basisschool, dat kinderen al leren hoe moeilijk het is om een kledingstuk zelf te maken, maar dat ze ook leren om weer te repareren.’ Volgens Poldner ligt er ook veel potentie op het gebied van digitale mode. ‘Jongeren vinden het belangrijk hoe ze er in de metaverse uitzien.’ Dit zou betekenen dat jongeren digitale mode kunnen kopen of zelfs creëren met behulp van AI.  

 Wat ook kan helpen is het bieden van een tegengeluid op sociale media. Volgens Poldner helpt het als influencers duurzame mode aanprijzen. Ook Michelle Reulink, manager van De Steek, een naaiatelier in Amsterdam wat inzet op het bieden van duurzame alternatieven voor de fast fashion industrie, geeft aan dat influencers jongeren kunnen inspireren op dit gebied. Volgens Reulink helpt het om samen te werken met influencers die zich bezighouden met duurzaamheid. ‘Door aan te tonen wat je kan doen, hoe leuk het is om te doen kun je jongeren erbij betrekken’, aldus Reulink. 

Over de auteur

Yasmin van der Burch

Ik ben Yasmin van der Burch, 19 jaar oud en eerstejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben erg geïnteresseerd in onderwerpen als de politiek, maatschappelijke problemen en het oplossen daarvan, maar ook in mensen en hun verhalen. Ik hoop dan ook dat ik later, als afgestudeerd journalist, deze onderwerpen kan combineren met mijn werk. Verder vind ik het ook heel erg belangrijk dat mensenrechten wereldwijd gewaarborgd worden en hoop ik dan ook mijn journalistieke carrière voort te zetten bij organisaties als Amnesty International of Unicef. Het lijkt mij interessant om dit te doen door middel van het maken van documentaires of diepgaande interviews. Ik hoop op deze manier mensen te kunnen helpen en belangrijke zaken aan het licht te brengen. Toch zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat ik terecht kom bij de televisie, aangezien dit ook een doel voor mij is. Het lijkt mij namelijk ook erg mooi om met behulp van humor belangrijke thema's aan de kaart te brengen. Voor mij zijn de programma's Even tot hier en De Avondshow met Arjen Lubach hier grote voorbeelden in. Waar ik dan ook zal eindigen, ik hoop dat ik via de Journalistiek mensen een stem kan geven en op deze manier de wereld een stukje beter kan maken.