We kopen te veel kleding en we gooien ook te veel weg. Waar dit aan ligt? Fast fashion. Tegenwoordig is het overal te verkrijgen: online, maar ook zeker fysiek in winkels kun je voor weinig geld veel kleding kopen. Veel mensen doen dit dan ook massaal, ondanks dat ze weten dat de industrie die hierachter zit maar voor weinig mensen iets goeds betekent. Vooral jongeren worden hier erg door beïnvloed. Sociale media spelen namelijk een grote rol in het verspreiden van modetrends. Het is dus zaak om goede en duurzame alternatieven voor de fast fashion industrie te creëren.
Volgens Kim Poldner, hoogleraar circulair economie, valt de jongeren eigenlijk niets te verwijten. ‘De jongeren die nu opgroeien zijn niet anders gewend dan dat kleding zo weinig geld kost en zo snel aangepast kan worden aan modetrends.’ Poldner vertelt dat het belangrijk is dat jongeren zich realiseren dat het onmogelijk is om op een menswaardige, milieuvriendelijke manier een shirt van drie euro te produceren. En waar dat aangepakt kan worden? In het onderwijs. ‘Ik zou het liefst beginnen op de basisschool, dat kinderen al leren hoe moeilijk het is om een kledingstuk zelf te maken, maar dat ze ook leren om weer te repareren.’ Volgens Poldner ligt er ook veel potentie op het gebied van digitale mode. ‘Jongeren vinden het belangrijk hoe ze er in de metaverse uitzien.’ Dit zou betekenen dat jongeren digitale mode kunnen kopen of zelfs creëren met behulp van AI.
Wat ook kan helpen is het bieden van een tegengeluid op sociale media. Volgens Poldner helpt het als influencers duurzame mode aanprijzen. Ook Michelle Reulink, manager van De Steek, een naaiatelier in Amsterdam wat inzet op het bieden van duurzame alternatieven voor de fast fashion industrie, geeft aan dat influencers jongeren kunnen inspireren op dit gebied. Volgens Reulink helpt het om samen te werken met influencers die zich bezighouden met duurzaamheid. ‘Door aan te tonen wat je kan doen, hoe leuk het is om te doen kun je jongeren erbij betrekken’, aldus Reulink.