Vrouwen keren terug naar de keuken

Foto: Milou Brandsma

Afgelopen tijd verschijnen op sociale media video’s van vrouwen die zijn gestopt met werken om voor hun kinderen te zorgen. Deze groep vrouwen hebben een naam gekregen, ‘tradwives’. De term staat voor traditional housewives. De trend roept verschillende reacties op. Wat drijft jonge vrouwen om zich te identificeren als tradwife? Theoloog Mariecke van den Berg en Kirsten Alting hebben hier een verklaring voor.

Vrouwen die tradwife content plaatsen zeggen terug te gaan naar hoe het hoort. Zij keren zich terug naar traditionele genderrollen tussen man en vrouw. Ook zeggen gehoorzaam te zijn aan de man. Het lijkt een soort tegenbeweging tegen het feminisme te zijn. Een aanleiding hiervoor kan zijn dat veel feministen religieuze vrouwen als slachtoffer zagen en hen niet serieus namen in hun opvattingen, bijvoorbeeld in de politiek. Echter nemen tradwives met hun filmpjes wel degelijk deel aan het politieke debat door hun ideologie te delen op sociale media, aldus theoloog Mariecke van den Berg.

Veel tradwives, of wel huisvrouwen, beroepen zich op christelijke waarden en Bijbelteksten om hun leefstijl te verantwoorden. Van den Berg vertelt dat je de tradwife-leefstijl goed kunt verdedigen met verschillende Bijbelpassages. Tradwives gaan hierbij heel selectief te werk en negeren passages die meer diversiteit laten zien.

Kirsten Alting is moeder van vier kinderen en heeft naar eigen zeggen een traditioneel gezin. Voor haar houdt dit in dat de man aan het hoofd van het gezin staat. Volgens haar is dit het juiste om naar God te leven. ‘De man is het hoofd van het gezin, de vrouw heeft andere meer verzorgende taken’, aldus Alting. Zij geeft wel aan het soms lastig te vinden dat haar man de keuzes maakt, maar ze vertrouwt hem erop dat het de juiste keuze zal zijn.

In onderstaande video vertellen Charlotte van Leeuwen, huisvrouw, en Dr. Katia Begall, socioloog Radboud Universiteit, hun kijk op tradwives en een traditionele rolverdeling tussen man en vrouw.

Milou Brandsma

Milou Brandsma (2003), woont in Nijmegen. Ze heeft het vwo in 2021 afgerond aan de Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud. Na een tussenjaar is ze begonnen aan de opleiding culturele antropologie en ontwikkelingssociologie. Haar huidige opleiding volgt ze aan de school voor journalistiek in Utrecht.