Factcheck: 80% van de vermiste personen wordt binnen een paar uur teruggevonden.

Annemijn de Leeuw

18-9-2024

Let op: Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie.

Bewering

‘Zo’n 80% van de vermiste personen wordt binnen een paar uur teruggevonden.’

Oordeel

Bron van de bewering

‘Zo’n 80% van de vermiste personen wordt binnen een paar uur teruggevonden.’ Dit vertelde Ewout Genemans in de nieuwste aflevering van zijn Videolandserie-aflevering ‘Ewout: Op zoek naar vermiste personen.’ In die aflevering loopt Ewout mee met de politie die op zoek is naar vermiste personen. Dit doet hij in binnen-en buitenland. De bewering van Ewout heeft betrekking op de vermiste personen in Nederland. Dit vertelde hij toen hij in de meldkamer stond.

De bewering van Ewout wordt bevestigd in het boek Aard en omvang van langdurige vermissingen (2015). I. van Leiden en M. Hardeman (Bureau Beke, Arnhem). Politiekunde 72a. Dit is echter wel ondertussen al negen jaar geleden gepubliceerd, dus dat zou op het heden niet relevant zijn.

Volgens https://www.politie.nl/informatie/wanneer-is-volgens-de-politie-een-persoon-vermist.html is iemand vermist wanneer er sprake is van het onverwacht verdwijnen van een persoon of het onbekend is waar de persoon nu is.

De bewering van Ewout in de aflevering wordt ook bevestigd via https://dnadatabank.forensischinstituut.nl/statistieken/aantal-profielen-dna-databank-vermiste-personen . Hier zijn de laatste cijfers van 2023 te zien.  In 2023 waren er 3977 personen vermist, dus dat is ongeveer 4000.

Waarom dit (deels) gefundeerd is

Ardie Gijsbers, Teamchef C in Eindhoven (Noord) bij Politie Oost-Brabant zei dat er vaak mensen of jongeren uit een instelling verdwijnen, die vervolgens als vermist worden opgegeven. Denk hierbij aan jeugdinstellingen, ggz instellingen, dementerende ouderen uit bejaardenhuizen et cetera. De andere groep die ook vaak als vermist worden opgegeven zijn jongeren die na het uitgaan niet thuiskomen. Die zijn vaak binnen 24 uur ook weer boven water.

https://slachtofferwijzer.nl/artikelen/feiten-cijfers-vermissingen-nederland meldt dat 70% binnen 24 uur wordt teruggevonden en 80% binnen 48 uur. Zij hebben als bron in het boek Aard en omvang van langdurige vermissingen (2015). I. van Leiden en M. Hardeman (Bureau Beke, Arnhem). Deze bron is van vijf jaar geleden, maar toch roept het vragen bij me op dat dat in negen jaar tijd met 10% is gegroeid.

De rode draad die ik wel kan stellen in deze claim, is dat het al langere tijd rond de 80% is. Erg ver zal Ewout er dan dus niet vanaf hebben gezeten. Ardie heeft als Teamchef genoeg ervaring met vermiste personen, dus als zij zegt dat de meeste meldingen over personen uit instellingen, bejaardentehuizen gaan, dan klinkt het logisch dat de meeste vermiste personen snel weer terug worden gevonden.

Oordeel

Hoewel de slachtofferwijzer beweert dat het 70% is geef ik de bewering van Ewout gelijk. Hij zal er niet ver vanaf zitten, en ik heb ook geen ander onderzoek gevonden die een andere kant dan tussen de 70-en 80% laat zien.

Annemijn de Leeuw

Mijn naam is Annemijn de Leeuw (2004) en ik kom uit Tilburg, maar woon in Utrecht. Ik ben student aan De Hoge School Utrecht voor Journalistiek en heb hiervoor de havo afgerond op het Odulphuslyceum in Tilburg. Al mijn hele leven hoor ik van anderen dat ik nieuwsgierig ben en veel vragen stel, dus onder andere daarom leek de studie die ik nu doe de perfecte match. Ook heb ik altijd in de schoolkrantredactie gezeten van mijn middelbare school, wat mij ook erg goed is bevallen en waar ik veel van heb geleerd. Het leukste aan Journalistiek vind ik het in contact komen met mensen waar je anders niet zo snel in contact mee zou komen en om dan naar de verhalen te luisteren die zij te vertellen hebben. Wat ik uiteindelijk voor werk zou willen gaan doen zou ik nog niet weten. Ik weet wel dat ik iets wil doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind om te doen. Dat hoop ik deze studie dan ook te ontdekken.