Bodybuilding steeds populairder, maar hoe gezond is het?

Bodybuilder

De populariteit van bodybuilding neemt toe, maar de vraag naar de gezondheid ervan groeit mee. In slechts een maand tijd zijn twee bekende bodybuilders, Illia Golem (36) en Antonio Souza (26), op jonge leeftijd overleden. Hoewel de exacte doodsoorzaken nog worden onderzocht, overleden beide atleten aan een hartaanval. Dat leidt tot groeiende zorgen over de impact van extreme training, dieet en mogelijk gebruik van anabole steroïden.

Illia Golem stond bekend om zijn extreme diëten en trainingsschema’s. Zo at hij dagelijks 16.500 calorieën, waaronder meer dan 100 stuks sushi en 2,5 kilo steak en bankdrukte hij 272 kilo. In interviews benadrukte hij altijd dat zijn lichaam het werk was van ‘’harde training en discipline’’. Antonia Souza overleed tijdens een bodybuildingkampioenschap vorige maand. Bij beiden atleten wijst de hartaanval op mogelijke gevaren van intense fysieke belasting.

Het gebruik van steroïden wordt vaak in verband gebracht met ernstige gezondheidsproblemen, waaronder hartaanvallen, beroertes en psychische klachten, zoals depressie en agressie. Experts, zoals farmacoloog Tijs Verdegaal, benadrukken dat gebruik van anabolen steeds meer voorkomt. Het gebruik is een stuk laagdrempeliger. Niet alleen onder professionele bodybuilders, maar ook onder de algemene bevolking worden deze middelen gebruikt.

Tegelijkertijd groeit ook de populariteit voor natural bodybuilding, waarbij atleten zonder anabolen hun doelen proberen te bereiken. Volgens Sandra van de Kamp, presidente van de International Natural Bodybuilding Association (INBA) Nederland, biedt deze mogelijkheid een eerlijke en veilige manier van bodybuilden. Zo hoeven atleten zich niet gedwongen te voelen om middelen te gaan gebruiken om met atleten die wel anabole steroïden gebruiken te kunnen blijven concurreren.

In de uitzending van vrijdag 20 september waren zowel Tijs Verdegaal, als Sandra van de Kamp te gast om te praten over de gezondheidsrisico’s van het bodybuilden.

Lieke Queens

Nieuwsgierig, enthousiast en flexibel. Sinds september studeer ik aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Door mijn nieuwsgierigheid, enthousiasme en flexibiliteit kan ik niet wachten om dit werkveld te gaan verkennen. Ook ben ik benieuwd naar de verhalen die te ontdekken zijn in Woerden. Naast beginnend journalist ben ik werkzaam als content marketing creator bij het bedrijf Etrias. Hier ben ik in mijn tussenjaar dagelijks bezig geweest met de Nederlandse taal en het bereiken van mensen. Het goed contact leggen met mensen kwam afgelopen jaar ook naar boven tijdens mijn reis naar Australië. Tijdens het backpacken heb ik kennis gemaakt met verschillende culturen, contact gelegd met veel mensen en mooie ervaringen opgedaan. Nu kijk ik uit naar het werk als journalist.