Het geheim achter het Brunel Solar Team

Foto: Hans-Peter van Velthoven

In 2001 nam het Brunel Solar Team voor het eerst deel aan een solar race, The World Solar Challenge. Deze deelname leverde meteen een overwinning op. Tot op de dag van vandaag is het team nog steeds succesvol. Elf van de zeventien wedstrijden waaraan het team deelnam, werden winnend afgesloten.

Na het kijken van de film ‘Race the sun’, waarin studenten hun eigen zonne-auto bouwen om deel te nemen aan de 1990 World Solar Challenge in Australië, komt het idee bij een groepje studenten in Delft om ook deel te nemen aan deze wedstrijd in 2001. Onder leiding van Team Coach Wubbo Ockels, Nederlands astronaut en professor aan de TU Delft, ging deze eerste deelname gelijk gepaard met een overwinning.

Na het succes in de World Solar Challenge, besluit het team, in 2014, ook deel te nemen aan de South Africa Solar Challenge (SASOL). Ook hier wordt er bij de eerste deelname gelijk gewonnen. Beide races worden om het jaar gehouden en zo heeft het Brunel Solar Team ieder jaar een race om naar uit te kijken.

In de SASOL is het doel om zoveel mogelijk kilometer af te leggen, op een vooraf uitgestippelde route, in een bepaalde tijd. SASOL eindigt vandaag, op vrijdag 20 september, in Kaapstad en het Brunel Solar Team gaat voor de vijfde overwinning op rij. Ook in deze wedstrijd is het team dus erg succesvol.

De huidige Team Coach, Marc Lammers, maakt het succes al langer van dichtbij mee. ‘Het Brunel Solar Team is een zelfsturend team, ze hebben geen leraren of professor. Ik mag het mentale proces verzorgen, dus ik ben een soort mental coach van deze ploeg.’ vertelt Lammers over zijn rol.

Benieuwd naar het verdere verhaal achter het succes van het team? Check dan onderstaande reportage.