Is er nog hoop voor de Belgische jongeren?

Photo by Patrick Robert Doyle on Unsplash

Door: Robbe van der Lee

Het blijft  lastig in de Belgische formatie. Je ziet ook in België dat de rechtse partijen steeds groter worden. Momenteel is het Bart de Wever van Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) die de formatie mag leiden. Maar hoe werken die Belgische verkiezingen eigenlijk?

In België is het net iets anders geregeld als hier. België is namelijk een federale staat, de nationale overheid beslist over de grotere thema’s die het hele land aangaan. Denk hierbij aan zorg, defensie en buitenlandbeleid. Daarna is het land opgedeeld in gewesten met ieder een eigen regering en deel van het land. Het is als volgt verdeeld, je hebt de Vlaamse regering, De Waalse regering, De regering van de Duitstalige gemeenschap, de Brusselse Hoofdstedelijke regering, De regering van de Franse gemeenschap en als laatste de federale regering. Ieder van de regeringen onder de federale regering maakt beleid voor hun eigen stukje België. Zij beslissen over thema’s als infrastructuur, maar ook het onderhouden van de grondwet van hun gewest.

Er zijn dus in totaal zes regeringen die op nationaal niveau gevuld moeten worden, maar daar houdt het niet bij op in België. Binnen een gewest zijn er namelijk provincies en binnen provincies zijn er gemeentes. Een partij kan in België dus op drie verschillende niveaus meedoen aan de verkiezingen en iedere verkiezing heeft invloed op een andere. Nu is het namelijk zo dat de formatie nagenoeg stilstaat op nationaal niveau omdat de meeste partijen bezig zijn met campagne voeren voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Al met al kan het snel gaan duizelen om de Belgische verkiezingen te volgen. Bijhouden welk overheidsgedeelte wat doet is ook een beste taak, maar dat maakt ze niet minder belangrijk of interessant om te volgen.

Hierboven kan je een reportage luisteren waarin ik spreek met Thomas Legein, politiek expert van de Vrije Universiteit België en Jolien Deschamps, een Belgische studente. Zij helpen mij duiden wat deze lange formatie betekent voor België en hoe de jongeren hier tegenaan kijken.

Robbe van der Lee

Mijn naam is Robbe van der Lee, ik ben 21 jaar, woon in Alkmaar en ik studeer in het eerste jaar aan de school van journalistiek hier in Utrecht. Als bijbaan werk ik op de Customer Contact afdeling van de energieleverancier Vandebron en mijn vrije tijd breng ik door bij de studentenscouting in Utrecht en mijn thuis scouting in Alkmaar. In de items die ik maak vind ik het interessant om te schrijven over de politiek, cultuur en het milieu en dan specifiek om het te vertalen naar een lokaal niveau. De reden waarom ik dit zo boeiend vindt is omdat het onderwerpen zijn die iedereen aangaan, of je het nou op de voet volgt of niet. Daarnaast heeft bijna iedereen een mening over deze onderwerpen waardoor het altijd interessant is om hier over te spreken, of ik het er nou mee eens bent of niet. Tot nu toe heb ik items gemaakt over cultuur en sport in Vleuten en heb ik hiervoor al een hoop interessant en leuk contact gehad met bewoners in Vleuten. In de aankomende weken ga ik werken aan nog meer diverse onderwerpen zoals zorg, jongeren en wonen. Mijn lange termijn doel is om uiteindelijk radio programma’s te presenteren over de onderwerpen die mij aanspreken en hier diepte interviews over te doen.