Wielerverslaggever Pim Bruijnzeels over het WK wielrennen

Aankomend weekend wordt in het Zwitserse Zürich de 97e editie van het wereldkampioenschap wielrennen verreden. De wegwedstrijden bij zowel de mannen als de vrouwen vinden aankomend weekend plaats. Zaterdag starten de vrouwen om 12:45 uur en zondag beginnen de mannen al om 10:30 uur.

De renners eindigen op een lokaal rondje in Zürich. Het lokale rondje telt 26,8 kilometer en kent een aantal korte, maar steile klimmetjes. De mannen trotseren dit rondje zeven keer, de vrouwen vier keer. Het parcours is te vergelijken met de Belgische voorjaarsklassieker Luik-Bastenaken-Luik. Deze wedstrijd met dit jaar gewonnen door de Sloveen Tadej Pogacar. Pogacar is volgens WielerFlits de grote favoriet voor de overwinning. Daarnaast worden Mathieu van der Poel (Nederland) en Remco Evenepoel (België) genoemd als grote kanshebbers voor de overwinning. Mathieu van der Poel won vorig jaar het wereldkampioenschap in Glasgow en zal er alles aan doen om zijn titel te prolongeren, maar dat zal niet gemakkelijk zijn.

Bij de vrouwen maakt de Nederlandse ploeg ook kans op succes. Met Demi Vollering en Puck Pieterse heeft Nederland twee favorieten in het team. Zij zullen hoogstwaarschijnlijk de strijd aan moeten gaan met de Belg Lotte Kopecky. Kopecky, tevens ploeggenote van Vollering, won vorig het wereldkampioenschap in Glasgow voor de Nederlandse. Er wordt wederom een strijd verwacht tussen de twee rensters van SD Worx. Vollering kan rekenen op steun van een sterke Nederlandse ploeg.

We spraken live in de radio-uitzending met Pim Bruijnzeels, wielerverslaggever van het AD, aanwezig in Zürich. Pim blikte met ons vooruit op de wegwedstrijd, bij zowel de mannen als de vrouwen, en ging voornamelijk in om de kansen voor de Nederlanders op dit WK.