Een tekort aan scheidsrechters

Foto door Tania Dimas via Pixabay

De week voor de scheidsrechter is een week waarin de KNVB en andere grote sportbonden scheidsrechters in het zonnetje zetten. Dit jaar is deze week van 5 tot en met 13 oktober. Maar is deze week wel nodig? En waarom spendeert de KNVB hier zoveel tijd aan?

Het gaat niet altijd even soepel met de scheidsrechter bij verschillende sportbonden. Veel verenigingen kampen met een vrijwilligerstekort en dit is terug te zien in het aantal scheidsrechters wat beschikbaar is. De week van de scheidsrechter moet hier langzaam een einde aan maken. Met deze week zetten de sprotbonden een schijnwerper op de scheidsrechters en bieden ze toolkits aan om scheidsrechters te behouden.

Het idee dat veel scheidsrechters stoppen vanwege geweld op het veld klopt volgens Nils van Kampen niet. “16% van de scheidsrechters stopt ieder jaar en die 16% is niet alleen om geweld, maar om van allerlei redenen”. Van Kampen is verenigingsadviseur arbitrage voor de KNVB. Hij helpt verenigingen met het werven en behouden van scheidsrechters. Volgens van Kampen heeft het behoud van de scheidsrechters vooral te maken met het waarderen van je vrijwilligers. “Dit moet dan ook goed opgenomen worden in een scheidsrechter beleid”, aldus Van Kampen.

Volgens cijfers van het KNVB is er maar bij 2% van de wedstrijden sprake van geweld tegen de scheidsrechter. Mocht een scheidsrechter zich wel in die 2% vinden dan heeft de KNVB ondersteuningsmiddelen klaarliggen met nazorg en een tuchtcommissie. De nazorg bestaat uit een aantal gesprekken met de scheidsrechter om te helpen te verwerken, maar ook met de trainers en het bestuur van de club om dit in het vervolg te kunnen voorkomen. Mocht de zaak zwaar genoeg zijn dan komt het voor de tuchtcommissie die dan meer discipline maatregelen kan nemen.

In de studio praten presentatoren Bart Heederik en Danique van der Wal hierover verder met Van Kampen.

Robbe van der Lee

Mijn naam is Robbe van der Lee, ik ben 21 jaar, woon in Alkmaar en ik studeer in het eerste jaar aan de school van journalistiek hier in Utrecht. Als bijbaan werk ik op de Customer Contact afdeling van de energieleverancier Vandebron en mijn vrije tijd breng ik door bij de studentenscouting in Utrecht en mijn thuis scouting in Alkmaar. In de items die ik maak vind ik het interessant om te schrijven over de politiek, cultuur en het milieu en dan specifiek om het te vertalen naar een lokaal niveau. De reden waarom ik dit zo boeiend vindt is omdat het onderwerpen zijn die iedereen aangaan, of je het nou op de voet volgt of niet. Daarnaast heeft bijna iedereen een mening over deze onderwerpen waardoor het altijd interessant is om hier over te spreken, of ik het er nou mee eens bent of niet. Tot nu toe heb ik items gemaakt over cultuur en sport in Vleuten en heb ik hiervoor al een hoop interessant en leuk contact gehad met bewoners in Vleuten. In de aankomende weken ga ik werken aan nog meer diverse onderwerpen zoals zorg, jongeren en wonen. Mijn lange termijn doel is om uiteindelijk radio programma’s te presenteren over de onderwerpen die mij aanspreken en hier diepte interviews over te doen.