Animatie industrie vreest voor AI

Animatie industrie vreest voor AI

Iedereen heeft het er tegenwoordig over; AI (Kunstmatige intelligentie). Het tool staat wereldwijd in het nieuws met nieuwe ontwikkelingen, maar deze worden niet altijd door iedereen gewaardeerd. Animatie werkers zien de opkomst van AI moeilijk in, met vrees voor hun baanzekerheid en licentie rechten op hun kunst.

 

Het is niet gek dat AI de animatiewereld betreedt. De eerste animatie technieken met tekeningen worden al tijden weinig gebruikt, en het maken van animaties met computers wordt steeds sneller en slimmer. Toch vinden animatiewerkers de ontwikkeling zorgelijk. Zij denken door studio’s minder ingezet te worden, hun werk gestolen te zien worden of zelfs ontslagen te worden. Dit zorgt in Amerika al voor verschillende protesten. Animation workers ignited, een platform dat zich inzet voor de animatie werkers, deelt veel over de onvrede van de animatoren. De animatiewerkers voelen zich vervangbaar door het nieuwe tool. Studio Lionsgate heeft het eerste contract al getekend met een AI studio. Hierop volgde veel stakingen en video’s die de boodschap van de animatoren duidelijk maakte: ‘Wij willen een eerlijke overeenkomst’.

 

AI wordt steeds slimmer, en dat is niet gek, het kan namelijk steeds meer van ons leren. Dit komt door de AI machine learning (ML). Deze AI kan de data die het gevoed wordt omzetten naar eigen ‘ideeën’. Dit concept ken je misschien wel als je chatGPT gebruikt. Als je de machine iets vraagt, krijg je een antwoord terug op basis van de kennis die de AI heeft opgedaan. Dit is makkelijker voor sommige mensen, maar sommige animatiewerkers vrezen deze technieken. Zij maken zich zorgen over de rechten van hun kunst, en op welke manier AI dit voor hen ‘eigen’ werk gebruikt. “Er zit een bepaalde ironie in,” Aldus Bob de Jong, filmmaker en artiest. “Op vooral een hele pijnlijke manier. Degene die aan de basis staan met dit prachtige werk, die moeten nu gaan vrezen voor hun werk. Het is logisch dat hier discussies over moeten zijn. Iedereen die rechten heeft, van de beelden in de databanken, moet verrekend worden”.

 

Hoe ver AI het nu ook schopt, van een overname is nog geen sprake. De AI’s van nu hebben nog veel input nodig, en moeten nog veel ‘leren’ voordat ze echt aan het werk kunnen. De eerste AI films zullen dan ook nog even op zich moeten laten wachten. Dit stelt de animatiewerkers niet gerust, maar de onderhandelingen tussen hen de filmstudio’s blijven doorlopen.

Luister ook de reportage over animatie en AI, waar Bob de Jong verder ingaat op het werken met animatie, en Docent Stan Kuunders AI juist als assistent ziet van makers.

Over de auteur

Kayleigh Hogerheijde

Kayleigh Hogerheijde is student journaliste aan de hogeschool Utrecht. Ze is vooral geïnteresseerd in cultuur en natuur, maar vind het altijd leuk nieuwe dingen te leren. Met haar verhalen probeert ze mensen nieuwe dingen te leren, en een connectie met hen te maken.