In een recent artikel van het Reformatorisch Dagblad wordt beweerd dat kinderen die gezond eten en meer bewegen, betere schoolprestaties hebben. Dit blijkt uit een vierjarig onderzoek van de Universiteit Maastricht. Het onderzoek toont aan dat gezonde lunches en extra bewegingslessen een directe positieve invloed hebben op de reken- en leesvaardigheden van basisschoolleerlingen. Vooral de rekenvaardigheden verbeterden aanzienlijk, terwijl het effect op leesvaardigheden kleiner was.
De studie, uitgevoerd op acht basisscholen in Zuid-Limburg, onderzocht de invloed van gezonde lunches en extra bewegingslessen op reken- en leesvaardigheden van basisschoolleerlingen. Op scholen waar gezonde lunches en dagelijkse beweging werden geïntroduceerd, bleken vooral rekenvaardigheden te verbeteren. Voor begrijpend lezen waren de effecten kleiner. Dit komt mogelijk doordat leesvaardigheden meer buiten de schoolomgeving worden ontwikkeld, zoals thuis of in de bibliotheek. Bo van Engelen, onderzoeker van de studie, vertelt: ”De combinatie van gezonde lunches en extra beweging maakt echt een verschil. Kinderen zitten beter in hun vel, zijn geconcentreerder in de les en presteren daardoor beter.” Volgens haar is het effect op rekenvaardigheden al na één jaar merkbaar en dat het langdurig blijft bestaan.
De gezonde lunches werden verzorgd in buffetvorm, waarbij tachtig procent van het aanbod uit de Schijf van Vijf kwam. ”Kinderen mochten zelf kiezen wat ze aten. Dit zorgde voor meer bewustwording en een gezondere relatie met voedsel,” legt Van Engelen uit. De resultaten zijn opvallend, vooral in vergelijking met scholen zonder deze interventies waar kinderen vaak ongezonde of incomplete lunches meenamen. ”Sommige kinderen hadden een lege broodtrommel of enkel een stuk koude pizza van de vorige avond mee. Dat had invloed op hun concentratie en prestaties,” vertelt ze.
Beweging
Naast gezonde voeding speelde ook extra beweging een cruciale rol. Van Engelen legt uit: ”Beweging verlaagt het stresshormoon cortisol en verhoogt de aanmaak van endorfines, wat bijdraagt aan een betere stemming en focus.” Dit wordt ondersteund door een rapport van het RIVM, dat benadrukt dat regelmatige beweging niet alleen de cognitieve functies verbetert, maar ook helpt bij het voorkomen van gezondheidsproblemen zoals obesitas. Een ander belangrijk aspect van het onderzoek is dat gezonde lunches en beweging helpen om kansenongelijkheid te verminderen. Van Engelen zegt: ”Een lege maag in de klas werkt niet. Met deze interventies geven we alle kinderen gelijke kansen, ongeacht hun thuissituatie.” De Tweede Kamer steunt dit voorstel en pleitte recent voor een investering van 100 miljoen euro in gratis schoollunches voor kinderen, om ongelijkheid in onderwijs te verminderen.
Toekomst
Hoewel de resultaten veelbelovend zijn, wil de Universiteit Maastricht vervolgonderzoek doen. Ze wollen de effecten van gezonde voeding en beweging verder bestuderen, bijvoorbeeld bij middelbare scholieren. Dit sluit aan bij de visie van het Nederlands Jeugdinstituut. Ze vinden dat gezonde voeding en beweging op scholen blijvend moeten worden ingevoerd. Het idee is om deze maatregelen op een manier door te voeren die niet afhankelijk is van tijdelijke subsidies.
Conclusie
Gezonde lunches en dagelijkse beweging dragen duidelijk bij aan betere schoolprestaties, met name op het gebied van rekenen. Door te investeren in schoolprogramma’s die gezonde voeding en beweging stimuleren kunnen kinderen zich beter ontwikkelen en wordt kansenongelijkheid verminderd.