Claim: Schiphol wordt een tweederangs luchthaven.
Oordeel: niet waar
Thierry Baudet, partijleider van Forum voor Democratie, beweerde onlangs op zijn Instagram dat Schiphol door de huidige geluidsmaatregelen een tweederangs luchthaven wordt. Die claim is onjuist. Schiphol is een van de belangrijkste luchthavens van Europa, met honderden directe verbindingen en een groeiend aantal passagiers. Ondanks recente geluidsmaatregelen zijn er geen signalen dat Schiphol degradeert naar de status van een tweederangs luchthaven.
Volgens luchtvaartexpert Joris Melkert (TU Delft) blijft Schiphol functioneren als een internationale hub: ‘Schiphol heeft een enorm netwerk van directe vluchten en een stabiele positie als hub. De recente maatregelen beperken slechts de groei, maar leiden niet tot een afname van de internationale status.’
Een tweederangs luchthaven
Volgens Baudet is een tweederangs luchthaven een luchthaven met minder directe vluchten, waardoor reizigers vaker moeten overstappen. Melkert vult aan: ‘Een tweederangs luchthaven heeft minder verbindingen en een kleinere capaciteit.’ Voorbeelden van tweederangs luchthavens zijn Eindhoven Airport en Charleroi Airport. Er zijn minder directe, en intercontinentale vluchten, het aantal passagiers ligt lager en er zijn minder voorzieningen beschikbaar.
De maatregelen en het effect
De Nederlandse overheid buigt zich al jaren rondom het geluid van Schiphol en treft daar maatregelen bij. Zo mogen sommige vliegtuigen niet in de nacht vliegen en betalen luide vliegtuigen meer voor het gebruik van Schiphol. ‘Deze maatregelen leiden echter niet tot een degradatie van Schiphol naar een tweederangs luchthaven,’ zegt Melkert. De luchthaven blijft één van de drukste in Europa en heeft het aantal passagiers en vluchten in 2024 zelfs zien groeien. ‘De recente maatregelen zorgen voor een meer geremde groei en beperken overlast, maar Schiphol blijft een belangrijke internationale hub,’ aldus Melkert.
De positie van Schiphol
Dat Schiphol de afgelopen jaren niet gedegradeerd is tot een tweederangs luchthaven blijkt ook uit de cijfers van de luchthaven. Schiphol heeft in 2024 66,8 miljoen reizigers verwelkomd, een stijging van 8% ten opzichte van 2023. Het aantal vliegbewegingen is met 7% toegenomen. De luchthaven biedt 301 directe bestemmingen, waarvan 124 intercontinentaal. Dit wijst niet op een afname van de internationale status van Schiphol. Integendeel zelfs: Schiphol was in 2024 de één na beste van Europa en de vijfde van wereld, en dat terwijl de geluidsmaatregelen toenamen blijkt uit het Airport Industry Connectivity Report 2024
Schiphol in Europees perspectief
In 2023 was Schiphol met 61,9 miljoen passagiers de op een na drukste luchthaven binnen de EU, na Charles de Gaulle (67,4 miljoen) blijkt uit onderzoek van het CBS. Madrid en Frankfurt volgden met 60,1 en 59,3 miljoen passagiers. Dit bevestigt dat Schiphol een belangrijke Europese hub is en dat het niet aan degraderen is naar een tweederangs luchthaven, ondanks dat er geluidsmaatregelen getroffen worden.
Joris Melkert bevestigt dat Schiphol een grote internationale speler is. ‘Schiphol heeft een enorm netwerk van directe vluchten en een stabiele positie als hub,’ stelt hij. ‘Het is niet waar dat Schiphol een tweederangs luchthaven wordt. De recente maatregelen beperken slechts de groei, maar leiden niet tot een afname van de internationale status.’ Melkert benadrukt dat Schiphol’s hubfunctie intact blijft, ondanks de beperkingen rondom het geluid.
Conclusie
De claim dat Schiphol een tweederangs luchthaven wordt, is ongegrond. De luchthaven is één van de grootste en drukste in Europa, met een breed aanbod aan directe bestemmingen en een cruciale rol in het internationale vliegverkeer. De maatregelen rondom geluidsbeperking hebben geen significante invloed op de status van Schiphol als primaire hub.