Ommen – In de HEMA in Ommen is een klein, geel badeendje dé manier geworden om sociaal contact te stimuleren. Bezoekers die “in hun eentje” zijn en open staan voor een praatje, kunnen een eendje op tafel zetten. Volgens filiaaleigenaar Jarno Doornewaard verlaagt dit de drempel voor een gesprek: “Mensen vinden het fijn om makkelijker contact te maken.”
Het idee ontstond in Culemborg waar wijkcoach Pieter van der Keur het introduceerde als onderdeel van de campagne ‘Een tegen eenzaamheid’. Doornewaard zag het concept voorbijkomen op sociale media en besloot er direct werk van te maken. “De volgende dag pitchte ik het idee bij de bedrijfsleider van de HEMA en na een half uur stonden de eendjes in de winkel”, vertelt hij enthousiast.
Sociaal contact
Eenzaamheid is een groeiend probleem, vooral in de wintermaanden. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat meer dan de helft van de jongvolwassenen zich enigszins eenzaam voelt. Ook onder ouderen neemt het gebrek aan sociaal contact toe. Psycholoog Ton Fontijn ziet dat dit steeds vaker voorkomt, mede door het vele gebruik van smartphones: “Mensen zitten steeds meer op hun telefoon en kijken minder om zich heen. Een simpel gesprek kan al een groot verschil maken.”
Groter opgepakt
Wat begon als een experiment, is inmiddels opgepikt door andere HEMA-filialen. In onder andere Kampen, Texel en Rotterdam zijn de eendjes nu ook te vinden. In Ommen zijn de eerste resultaten positief. Doornewaard ziet steeds vaker mensen een eendje pakken en merkt dat de actie goed ontvangen wordt. “Het is mooi om te zien dat zoiets kleins mensen bij elkaar kan brengen. We hopen dat het steeds meer mensen helpt om een praatje te maken en zich minder alleen te voelen”, aldus Doornewaard.
Luister hier naar de audio-reportage: