Maatregelen tegen wolf Bram verboden, advocaat Animal Rights en schapenhouder reageren

De rechtszaak tussen Animal Rights en Provincie Utrecht is afgelopen. De maatregelen tegen de wolf die in de Utrechtse heuvelrug rondloopt mag volgens de rechter niet gevangen, gezenderd en beschoten worden met een paintballgeweer.

Wolf ‘Bram’, zoals het door de omwonenden wordt genoemd, wordt dus voorlopig met rust gelaten. Client Animal Rights, een stichting die onder anderen opkomt voor dierenrechten, had winst niet anders verwacht. Cindy van de Ven, advocaat voor Animal Rights, verklaart dat het nergens uit blijkt dat het noodzakelijk is dat er een vergunning wordt gegeven om Bram te verstoren. De wolf is namelijk een aantal keer herkend op de Utrechtse heuvelrug en toont interesse in loslopende honden. Hij kijkt naar de honden en loopt naar ze toe, maar toont hierbij geen interesse in de mensen in de situatie.

Boer Hendri Kraaij had echter wel last van wolven afgelopen jaar en is ook niet te spreken over de uitkomst van de rechtszaak. In januari heeft hij twee keer een aanval van een wolf meegemaakt, waarbij meerdere schapen overleden. ‘Je staat perplex, daar ben je dagen ziek van’. Van de Ven vindt het niet verassend dat dieren aangevallen kunnen worden door de wolf. ‘Interesse in loslopende honden is natuurlijk gedrag en daar mag niets tegen gedaan worden’.

Van de Ven vraagt zich af of er niet meer diervriendelijkere maatregelen getroffen kunnen worden. ‘Je zou zeker kunnen stellen dat mensen zelf verantwoordelijk moeten zijn voor hun huisdieren. Dan is bijvoorbeeld het aanlijnen van honden een goede maatregel’. Dit soort maatregelen zouden volgens Kraaij op de lange termijn geen oplossing zijn. ‘Het dier heeft de jacht natuurlijk in zich zitten en de wolf heeft in Nederland geen kans om te ontplooien. Nederland is te klein voor de wolf. Afschieten zou voor mij een oplossing zijn’.

Volgens van de Ven is de kans groot dat de Provincie een nieuwe rechtszaak zal aanspannen, wanneer ze voldoende redenen vinden om de maatregelen toch te kunnen treffen. ‘Animal Rights zal dan weer in actie komen, als er weer juridische onjuistheden aanwezig zijn’. Beiden uitkomsten zouden volgens Kraaij niet genoeg oplossen. Dit is niet de manier, wij kunnen niet met de wolf omgaan, dus hij moet verdwijnen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat dit gaat gebeuren, omdat er steeds meer komen. Ooit zal dit een keer goed fout gaan’.

Kijk hieronder het interview met Cindy van de Ven, advocaat voor Animal Rights, die de provincie aanklaagde.

Vika van Lenteren

Vika van Lenteren (2005) studeert journalistiek aan de HU. Van foetus af aan heeft ze haar doel al gevonden: mensen fascineren en onthutsen door middel van humor en absurdisme. Stappen richting deze ambitie zijn gezet door een filmopleiding te volgen, waarin alle dimensies rond mediaal verhalen vertellen aan bod kwamen. Ze mocht het zelfs even praktiseren, door in de Nederlandse filmwereld stage te lopen bij een productiemaatschappij. Maar toch is ze het liefst druk met kunst en sociaal-filosofische dilemma's, zoals ze op de kunstacademie in Den Haag geleerd heeft. Want hoe maak je van een concept een origineel verhaal? Met een oneindige en oprechte interesse in aardsverschuivende thema's vertelt ze je een verhaal. Onrecht is haar onuitputtelijke brandstof, waardoor ze in de toekomst onderwerpen tot diep in de aardmantel zal doorgronden.