Verenigd-Koninkrijk gaat fastfoodreclame vanaf oktober 2025 overdag verbieden

Verenigd-Koninkrijk gaat fastfoodreclame vanaf oktober 2025 overdag verbieden

Volgens gezondheidsminister Andrew Gwynne heeft 1 op de 5 kinderen in het Verenigd-Koninkrijk overgewicht op het moment dat ze naar de basisschool gaan. Volgens Gwynne komt dit vooral door het aantal fastfoodreclames waar kinderen aan worden blootgesteld. Door hier overdag een verbod op te zetten, hoopt Gwynne dat kinderen minder geprikkeld worden om fastfood te eten.

 

Vanaf 1 oktober 2025 mogen restaurantketens in Engeland geen fastfoodreclame meer uitzenden voor 21:00 uur, dit zal gelden voor reclame op tv als op internet. Volgens het UK National Health Service is meer dan 64% van kinderen na 21:00 niet tot amper actief op media en kijken ze weinig tot geen tv, waardoor ze veel minder fastfood reclames zullen zien. Uit hun onderzoek blijkt ook dat jongeren na 21:00 juist meer actief zijn voor media, maar de Labourregering stelt hiertegen dat jongeren beter zelf kunnen nadenken en minder vatbaar zijn voor reclame dan kinderen.

 

Obesitas is bij kinderen in Engeland een steeds groter probleem, van 1 op de 5 kinderen is het aantal in de afgelopen jaren al opgelopen naar 1 op de 3, melden het NHS en Public Health England. Deze stijging komt voort uit verschillende factoren, zoals minder lichaamsbeweging, veranderende eetgewoonten en het meer tijd doorbrengen op schermen (tv, computer, smartphones etc). Deze laatste is volgens de Engelse gezondheidsautoriteiten de grootste factor. Kinderen zitten tegenwoordig liever binnen op de electronica dan dat ze buiten spelen, dit leidt verder ook tot het meer zien van reclames, waaronder ook fastfood reclames. De combinatie van dit samen zorgt voor een grote stijging in het percentage obesitas onder kinderen.

 

Toch heeft niet iedereen geloof in het verbieden van fastfood reclames. Zo zijn fastfood bedrijven niet te spreken over het verbod, ook zijn er in Engeland veel mensen die vinden dat het probleem niet ligt bij de reclames. Onze redacteur Bart Heederik sprak met Engelse vader Mathew Walters en kinderpsycholoog Ari van Eijk over het verbod.

 

 

Over de auteur

Bart Heederik

Bart Heederik (20) uit Hillegom heeft zijn hart gevolgd en is begonnen aan de studie journalistiek. Hij heeft altijd al voetbaljournalist willen worden, maar hij studeerde eerst commerciële economie en business studies omdat hij dacht dat dat de juiste weg was. Na een paar jaar kwam hij erachter dat dat niet was wat hij wilde. Hij wilde schrijven over voetbal, niet over cijfers en spreadsheets. Nu is hij blij dat hij eindelijk zijn hart heeft gevolgd. Hij is ervan overtuigd dat hij een goede voetbaljournalist zal worden. Hij heeft een passie voor het spel en hij wil zijn kennis en liefde voor voetbal delen met anderen. Hij weet dat het een moeilijke weg zal zijn, maar hij is vastbesloten om zijn dromen te verwezenlijken. Hij wil een succesvolle voetbaljournalist worden en hij wil zijn bijdrage leveren aan de wereld van het voetbal.