De week van de scheidsrechter

Een scheidsrechter die uitleg en tips geeft aan een jongere scheidsrechter

Tijdens de week van de scheidsrechter worden de scheidsrechters in het zonnetje gezet. Van 5 tot en met 13 oktober wordt de week van de scheidsrechter georganiseerd. Scheidsrechters spelen een cruciale rol, bij bijvoorbeeld hockey en voetbal, zonder hen zou de bal niet rollen. Het is een moment om de scheidsrechters te bedanken en terug te kijken op waar hun passie begon.

Voor veel scheidsrechters begint het fluiten op jonge leeftijd, vaak wordt het verplicht door de club. Bij hockeyclub MHC MEP begeleidt Pim van Loon, oud bondsscheidsrechter, nieuwe scheidsrechters die meer willen fluiten. ‘Vanuit het hockey word je verplicht om je scheidsrechterskaart te halen. Daarna ga je voor de club fluiten’, vertelt Van Loon. Soms komt het voor dat je doorstroomt naar een hoger niveau.  ‘Op een gegeven moment is fluiten leuk en ben ik gevraagd om bondsscheidsrechter te worden. Uiteindelijk heb ik in totaal 25 jaar voor de bond gefloten.’ Hij benadrukt dat je leert door veel ervaring op te doen en te leren van je fouten. ‘Daarin zit ook een stuk begeleiding, maar ook daarin leer je weer van de fouten die je maakt en van de opmerkingen die je krijgt’, aldus Van Loon.

Ook Lenne van Laarhoven, speelster van dames 2, fluit regelmatig. ‘Ik heb wel meerdere keren gefloten en ik vind het niet heel erg, ook omdat ik het vanuit huis een beetje heb meegekregen. Mijn vader is CS+ scheidsrechter, dus hij mag ook hogere teams fluiten.’

Hoe gaan jongere scheidsrechters om met de druk en het commentaar van spelers, coaches en supporters? Luister snel de audioreportage hieronder van Lieke Queens.

Lieke Queens

Nieuwsgierig, enthousiast en flexibel. Sinds september studeer ik aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Door mijn nieuwsgierigheid, enthousiasme en flexibiliteit kan ik niet wachten om dit werkveld te gaan verkennen. Ook ben ik benieuwd naar de verhalen die te ontdekken zijn in Woerden. Naast beginnend journalist ben ik werkzaam als content marketing creator bij het bedrijf Etrias. Hier ben ik in mijn tussenjaar dagelijks bezig geweest met de Nederlandse taal en het bereiken van mensen. Het goed contact leggen met mensen kwam afgelopen jaar ook naar boven tijdens mijn reis naar Australië. Tijdens het backpacken heb ik kennis gemaakt met verschillende culturen, contact gelegd met veel mensen en mooie ervaringen opgedaan. Nu kijk ik uit naar het werk als journalist.