Kunst zien als je niks ziet: hoe gaat dat in zijn werk?

Het is deze week de week van de toegankelijkheid. Een week die in het teken staat van toegankelijkheid creëren voor mensen met een beperking, dit is namelijk nog altijd niet vanzelfsprekend. Zo zijn museums bijvoorbeeld nog niet altijd ingericht op mensen met een visuele beperking. In het kader van deze week is er een opblaasbaar museum geopend in Rotterdam genaamd: Sensory MoMa. Een museum waar je alles mag aanraken en waar al je zintuigen geprikkeld worden.

In veel museums mag je natuurlijk niks aanraken, maar wel naar alles kijken. Dit is natuurlijk niet ideaal voor mensen met een visuele beperking. ‘In een normaal museum mag je meestal dingen niet aanraken, je hebt wel heel veel audiotours die het voorwerp omschrijven’, aldus Marianne Ros. Zij is zelf blind en als vrijwilliger aanwezig bij het Sensory MoMa museum. Volgens Elvera van Leeuwen, een van de vrijwilligers bij Stichting Oren en Ogen Tekort die heeft bijgedragen aan de opzet van het opblaasbare museum, lopen mensen met een visuele beperking ertegenaan dat ze de kunst niet goed of helemaal niet kunnen zien en dat er weinig mogelijkheden zijn om op een andere manier van kunst te genieten. ‘In een museum staan ze nou niet te springen als je ergens aan wilt zitten, wat voor mensen met een visuele beperking wel heel belangrijk is om kunst te kunnen ontdekken’, aldus Van Leeuwen.
Het is dus zaak dat er verandering komt in hoe musea omgaan met multi-zintuigelijke kunst. Stichting Oren en Ogen is hier dan ook mee bezig. ‘We zorgen er in ieder geval voor dat er aandacht voor is bij musea en culturele instellingen, dat ze toegankelijk zijn’, aldus Van Leeuwen. Ook probeert de organisatie zelf toegankelijke kunst te creëren. ‘We zijn eigenlijk begonnen met het aanbieden van een online museum gids, waarin de toegankelijkheid zichtbaar is, zodat mensen op een hele makkelijke manier kunnen vinden welk museum toegankelijk is op welke manier.’
Meer over dit onderwerp horen? In de reportage spreekt verslaggeefster Yasmin van der Burch met Marianne Ros en Elvera van Leeuwen over toegankelijke kunst en gaat ze langs bij het Sensory MoMa museum.

Yasmin van der Burch

Ik ben Yasmin van der Burch, 19 jaar oud en eerstejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben erg geïnteresseerd in onderwerpen als de politiek, maatschappelijke problemen en het oplossen daarvan, maar ook in mensen en hun verhalen. Ik hoop dan ook dat ik later, als afgestudeerd journalist, deze onderwerpen kan combineren met mijn werk. Verder vind ik het ook heel erg belangrijk dat mensenrechten wereldwijd gewaarborgd worden en hoop ik dan ook mijn journalistieke carrière voort te zetten bij organisaties als Amnesty International of Unicef. Het lijkt mij interessant om dit te doen door middel van het maken van documentaires of diepgaande interviews. Ik hoop op deze manier mensen te kunnen helpen en belangrijke zaken aan het licht te brengen. Toch zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat ik terecht kom bij de televisie, aangezien dit ook een doel voor mij is. Het lijkt mij namelijk ook erg mooi om met behulp van humor belangrijke thema's aan de kaart te brengen. Voor mij zijn de programma's Even tot hier en De Avondshow met Arjen Lubach hier grote voorbeelden in. Waar ik dan ook zal eindigen, ik hoop dat ik via de Journalistiek mensen een stem kan geven en op deze manier de wereld een stukje beter kan maken.