‘Brandwonden tekenen je voor het leven.’

Deze week gingen zo’n 58.000 vrijwilligers langs de deuren om geld in te zamelen voor de Nederlandse Brandwondenstichting. Dat gaat tegenwoordig niet alleen maar via contante collecte, maar kan dit jaar digitaal of via een QR-code, maar wat is nou precies een brandwond en waar gaat al het ingezamelde geld naartoe?

Een brandwond is een beschadiging van de huid, dit kan een volledige beschadiging zijn, maar ook een gedeeltelijke beschadiging. De ernst van een brandwond is afhankelijk van verschillende factoren en wordt in verschillende niveaus uitgedrukt. Iedereen zal deze niveaus kennen als eerstegraadse, tweedegraadse en derdegraadse verbranding, maar onderzoeker van de Brandwondenstichting Patrick Mulder vertelt dat zij liever de termen oppervlakkig, dermaal, diep dermaal en volledig diep dermaal gebruiken om de verschillende niveaus van brandwonden uit te drukken. Hoe dieper de brandwond, hoe heftiger de schade. Bij een derdegraads (of volledig diep dermale) brandwond is het vaak zo dat het slachtoffer helemaal geen pijn voelt. Dan zijn de zenuwen beschadigd. Dit zijn allemaal zaken waar onderzoek naar gedaan moet worden en dat doet de Brandwondenstichting. Dit zijn een van de redenen dat de collecteweek gehouden wordt.

Het ingezamelde geld gaat onder andere naar onderzoek dat de Brandwondenstichting doet. Zij doen onderzoek naar onder andere littekenvorming, wondgenezing en behandeling en psychologie. Deze psychologie gaat voornamelijk over de mentale en psychische klachten waar brandwondenpatiënten mee kampen na het oplopen van brandwonden. In een audio-reportage, naar aanleiding van de Brandwondenstichting, vertelt Bianca Prinse over de nazorg die de Brandwondenstichting biedt aan slachtoffers. Aansluitend op de reportage schuift Nick op ’t Hoog aan in de studio. Nick werd zelf slachtoffer van brandwonden en vertelt over zijn ervaringen en hoe het nu met hem gaat.