Wolven voorlopig beschermt tegen paintballgeweren door rechter. Maar voor hoelang?

Bron: Pixabay - Wildfaces

De provincie Gelderland pleit voor het legaliseren om de wilde wolf te verjagen van vee en mens door middel van paintballgeweren, dat meldt het ANP. Dit is bedoeld voor eigen bescherming tegen de wolf. Maar de rechter staat niet achter mogelijke oplossing. Daarom moet de provincie opnieuw terug naar de tekentafel. Vrijdag 13 oktober is de laatste dag dat ze met nieuwe motivaties kunnen komen.

Verschillende experts zijn er voorstander van om de wolf met rust te laten. Zo wijst boswachter en tv-persoonlijkheid Arjan Postma op het waardevolle ecosysteem van de Veluwe: “Het is een zeer goede ontwikkeling. Dit heeft namelijk een positief effect op het ecosysteem, waarbij de top van de ecologische piramide, de wolf, terug is in Nederland. Dit is goed voor de natuur, want daarmee blijft onze natuur veel beter in balans.”

De wolf leeft nu meer dan vijf jaar in het landschap van de Veluwe en heeft zich na 150 jaar opnieuw weten te vestigen in de Hollandse natuur. De kans dat de wolf zich snel onder de mens zal bevinden, is bijna nul volgens voormalig boswachter van Noord-Veluwe, Lennard Jasper. Hij maakt zich al jaren hard voor de bescherming van de wolf door middel van organisaties, lezingen en het creëren van nieuwe leefgebieden voor de wolf. “De wolf moet niet met de mens leren leven, maar wij moeten met de wolf leren leven. Door te schieten op de wolf vind ik niet dat we goed omgaan met deze ernstig bedreigde diersoort. Er zijn betere alternatieven.”

Niet verjagen, maar afleiden

Zo is Postma bezig met een van die alternatieven: “Er is een bepaald systeem mogelijk waarbij we met drones de wolven weg kunnen houden van het vee en mensen. Hierbij doe je de wolven geen pijn, maar leid je ze wél af.” Maar dit systeem is nog niet goed doorontwikkeld en dus ook nog niet op de markt. Het is voor nu nog afwachten met welke nieuwe ideeën de provincie komt, want een paintballgeweer gebruik je volgens de rechter in ieder geval niet op een wolf.

Niet iedereen fan

Annemieke van Straaten van Stichting Annemieke ziet het echter wél zitten om met die geweren te schieten. Ze vindt dat de wolf niet in Nederland thuishoort. Stichting Annemieke zet zich fel in tegen de komst van de wolf in Nederland

Vincent Molenaar

Mijn naam is Vincent Molenaar. Als trotse redacteur van Woerden Rondom zie ik het als mijn taak het gehele gras in regio Woerden zorgvuldig te maaien. Uiteraard is dat spreekwoordelijk, maar de waarheid is voor mij de voornaamste reden waarom ik elke keer met volle overtuiging, moed en plezier het nieuws van de straat pluk. Met mijn nieuwsgierige en doortastende instelling probeer ik de beker helemaal leeg te drinken. Items maken tot de laatste broodkruimel. Voor mij bestaat er niet één waarheid. Daarom probeer ik door middel van meerdere verhalen verschillende waarheden bij elkaar te brengen.